ANNONSE

Klabbeføre for norsk skifabrikant i fjor

Klabbeføre for norsk skifabrikant i fjor
Foto: Tom Kelly/CC BY-NC-ND 2.0
Netthandel

Tross økt omsetning endte Madshus opp med svak bunnlinje.

ANNONSE

Dårlige priser på varer fra Asia, grunnet økte kostnader og valuta, er noen av årsakene til årsresultatet på 600 000 kroner i minus, kontra 3,6 millioner kroner i pluss i 2015, forklarer Nils Hult, administrerende direktør i Madshus, overfor Finansavisen om hvorfor fjoråret endte som det endte.

En omsetningsvekst på syv prosent er han derimot veldig fornøyd med.

Totalomsetningen endte på 221 millioner kroner, mot 206 millioner kroner året før.

- Veksten er blant det bedre vi har levert, sier han.

Han er soleklar på at årets utfordring er økt fokus på bedring av bunnlinjen. Han sier til avisen at de bør ha noe vekst på toppen, og at de må jobbe målrettet for sorte tall på bunnlinjen.

Felleski i front

Felleski er blitt det nye store på skifronten. Hult anslår at 45 prosent av skiene de produserte i fjor var av denne typen - og han tror at populariteten og etterspørselen vil øke ytterligere. Han legegr til at felleski har vært en viktig bidragsyter, men at dette erstatter salg av smøreski.

Fordelen med felleski er at det får flere ut i løypene selv under dårlige forhold.

Han sier at skisalget så langt i år - tross en ganske skral og ustabil vinter de fleste steder - har vært ok. Som de fleste andre som livnærer seg av vinterprodukter er han prisgitt kulde, snø og gode, stabile vintre.

(Foto: Tom Kelly/CC BY-NC-ND 2.0)

Del artikkel: