Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kundebarometeret: Nettbutikkene gjør rent bord – de har Norges mest tilfredse kunder

Nettbutikkene topper bransjelistene.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Nok en gang er det tid for Norsk Kundebarometer – forskningsprosjektet hvor Handelshøyskolen BI måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

I årets utgave er 155 virksomheter fra 30 ulike bransjer bedømt, og nok en gang er det altså Finn.no som stikker av med den totale seieren på tvers av bransjene. Markedsplassen har vunnet Norsk Kundebarometer fire ganger tidligere, senest i 2022.

Finn.no har blitt mer og mer relevant de siste årene. Dyrtiden har ført til at kjøpekraften går ned for folk flest, og flere kjøper brukt i stedet for nytt. I tillegg til gode digitale løsninger er Finn.no også godt posisjonert i forhold til det økte fokuset på gjenbruk, sier Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, i en pressemelding.

Virksomhetene bedømmes på en skala fra 0 til 100, hvor 0 er dårligst og 100 er best, og Finn.no vinner med totalscore på 85,2 poeng. På plassene bak Finn.no kommer fjorårets vinner, Vinmonopolet (84,7), Volvo (83,5), Komplett.no (82,9) og Tibber (82,7).

ANNONSE

Kundetilfredshet er ferskvare

Prosjektleder Silseth forteller videre at kundetilfredsheten faller på landsbasis med 0,8 poeng i år sammenlignet med i fjor. Han legger til at de i undersøkelsen har lagt merke til hvordan endringene har større utslag enn tidligere, hvilket kan tyde på at kundetilfredshet i større grad er blitt ferskvare.

Vi har lagt bak oss nok et turbulent år. Økte renter og generell prisstigning påvirker resultatene i flere bransjer. Tilbudet fra bedriftene endres, og kundenes kjøpsadferd er i stadig endring. Dette påvirker også kundenes opplevelse av og relasjon til sine leverandører. Mange forbrukere utsetter dyre kjøp og vi blir mer prissensitive som følge av redusert kjøpekraft, sier Silseth.

Nettbutikkene tar topplasseringene

Rene nettbutikker gjør rent bord, skriver Norsk Kundebarometer i år. For i tillegg til at Finn.no ligger helt på topp, vinner Komplett, Oda og Zalando i hver sine bransjer med klar margin i forhold til konkurrentene.

Ifølge Silseth er kundesentrisitet nøkkelen til suksess.

Vi lever fortsatt i urolige tider. Dette vil påvirke både tilbuds- og etterspørselssiden av varer og tjenester og dermed hvordan kunderelasjonene utvikler seg. Urolige tider vil by på både utfordringer og muligheter for bedriftene. Effektene vil variere i de ulike bransjene, men det er viktig at bedriftene forbereder seg på hva som kommer.

Som kunder vil vi velge de bedriftene som gir oss størst nytteverdi og da blir det avgjørende å treffe riktig på strategi. Fremtidens vinnere blir de som utvikler produkter og tjenester som treffer kundenes behov på best mulig måte. I tillegg til god produktutvikling krever dette at bedriftene tilegner seg en mer kundesentrisk strategi enn hva tilfellet er for de fleste bedriftene vi har målt i undersøkelsen, sier Silseth.

Årets bransjevinnere

I listene nedenfor har vi plukket ut listene over vinnerne i de bransjene knyttet til retail. Du kan se de fullstendige resultatene her.

Apotek

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Apotek 1 ***** 80,3 87,7
2 Vitusapotek **** 75,9 83
3 Boots **** 75,4 81,6

Blomster

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Interflora **** 78,3 82,7
2 Mester Grønn **** 78,2 86,2
3 Floriss **** 76,1 81

Bokhandel

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Norli **** 79,8 88,2
2 Ark **** 75,8 85

Bredt vareutvalg

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Clas Ohlson **** 78,1 90,2
2 Biltema **** 75,5 90,4
3 Normal *** 73,1 85,8
4 Jula *** 71,9 83,7
5 Nille *** 71 83,4
6 Europris *** 70,6 84,3

Byggevarer

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Obs BYGG **** 77,2 88,6
2 Montèr *** 73,2 83,1
3 Byggmakker *** 71,5 81,2
4 Byggmax *** 70 78,8
5 XL-Bygg ** 69 71,1
6 Byggern ** 68,1 75,7
7 Maxbo ** 68 79,4

Dagligvarer

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Oda.no **** 77,3 84,7
2 Kiwi *** 74,7 93
3 REMA 1000 *** 74 87,8
4 Meny *** 73,1 86,7
5 Obs *** 71,6 87,1
6 Extra *** 71,6 88,1
7 Coop Mega ** 67,8 79
8 Spar ** 67 82,4
9 Bunnpris ** 60,9 76,5
10 Joker * 59,7 79,1
11 Coop Prix * 59,4 79

Elektronikk

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Komplett.no ***** 82,9 89,1
2 Power *** 71,9 82,9
3 Elkjøp *** 70,1 82,3

Glass og stentøy

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Jernia *** 74,2 84,5
2 Kitch'n *** 74 81,7

Hage og planter

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Hageland **** 77,2 88,1
2 Plantasjen ** 64,4 77,9

Interiør

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Kid *** 73,9 84,5
2 Princess *** 70,2 78,3
3 Jysk ** 67,8 80

Klær

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Zalando.no **** 78,8 91,7
2 Dressmann ** 69,7 84,6
3 Lindex ** 66,4 81,6
4 Cubus ** 65,2 81
5 H&M ** 64,8 84,5

Matlevering

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Wolt *** 70,3 82,4
2 Foodora ** 64,2 77,9

Møbler

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Møbelringen *** 74,2 76,5
2 IKEA *** 74,1 93,4
3 Bohus *** 73 81,2
4 Skeidar ** 68,1 74,2

Optikk

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Specsavers **** 79,8 87
2 Synsam **** 79,2 81,1
3 Brilleland **** 77,9 80,6
4 Interoptik **** 77,6 80,4

Post og pakker

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Posten ** 68,4 90
2 PostNord ** 63 68,8

Sport

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Sport 1 *** 72,4 82,8
2 Intersport *** 71,8 80,5
3 XXL ** 69 85,9

Øvrige bransjer

Plass Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
1 Finn.no ***** 85,2 95,2
2 Vinmonopolet ***** 84,7
3 Fargerike **** 78,7 82,8
4 Aktiv Eiendomsmegling **** 78 69,4
5 Color Line **** 76 86,1
6 SATS *** 70,6 79,1
7 Norsk Tipping *** 70 85,3

Del artikkel: