Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

God butikk med butikker for Felleskjøpet

God butikk med butikker for Felleskjøpet
Butikkene til Felleskjøpet Agri drar inn mange kroner i kassa til konsernsjef John Arne Ulvan.
Foto: Felleskjøpet Agri
Netthandel

For andre år på rad leverer Felleskjøpet Agri rekordoverskudd, godt hjulpet av sterk vekst i detaljhandelsvirksomheten.

ANNONSE

Konsernet Felleskjøpet Agri (Felleskjøpet) leverte i 2016 et resultat før skatt på 431,9 millioner kroner.

Det er det høyeste overskuddet i konsernets 120-årige historie, skriver konsernet i en pressemelding.

Mens resultatet i 2015 var positivt påvirket av gevinster fra eiendomsvirksomheten på over 100 millioner kroner, er 2016-resultatet blant annet styrket som følge av solid drift innen flere av konsernets forretningsområder.

Solide leveringer

- Det er gledelig at nesten samtlige av Felleskjøpet Agris forretningsområder bidrar positivt til resultatforbedringen. Våre datterselskaper og tilknyttede virksomheter fortsetter også å levere solide tall. Konsernets underliggende drift er med andre ord svært sunn, sier konsernsjef John Arne Ulvan.

Selskapet nådde en omsetning i 2016 på 14,3 milliarder kroner, som er en økning på 6,7 prosent fra 2015 (13,4 milliarder kroner). Også det er rekord.

Omsetningsutviklingen er positivt påvirket med 5,9 prosentpoeng som følge av oppkjøpet av Granngården i Sverige i juli i fjor.

Butikk-vekst drar lasset

Felleskjøpet er totalleverandør av teknologi, driftsmidler og utstyr til norsk landbruk, en fullt integrert mel- og bakerivirksomhet, Norges største kornhandler og har en av landets mest kjente butikkjeder.

Felleskjøpet satser strategisk på å etablere butikker nærmere de store byene og i kjøpesentre.

Salget i Felleskjøpets butikker bidrar sterkt til vekst i både konsernets omsetning og resultat.

Konsernets detaljhandelsvirksomhet omsatte i 2016 for 4,8 milliarder kroner.

Omsetningen fra den norske butikkdriften økte med 10,3 prosent fra 2015 (2,65 milliarder kroner), noe som er langt høyere enn gjennomsnittet for norsk detaljhandel. Resultatet fra virksomheten økte med like mye.

Felleskjøpets butikkvirksomhet har hatt en omsetningsøkning på 42 prosent de siste fire årene.

- Tallene bekrefter at vi lykkes med butikkonsepter og markedsføring både i byen og på bygda. Faktisk opplever vi sterkest omsetningsøkning i forbrukersegmentet. Vi har klart å etablere Felleskjøpet som en kjent merkevare, og det gjør at stadig flere byfolk ønsker å lære av det bonden kan, sier Ulvan.

Del artikkel: