ANNONSE

Hjemmefikser-kjede ønsker flere - og mindre - butikker

Hjemmefikser-kjede ønsker flere - og mindre - butikker
Geir Hoff
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandel

Hjemmefikser-kjeden kommer trolig til å satse på flere og mindre butikker i fremtiden. Fordi kundene trives godt med smått og godt, mener kjededirektør Geir Hoff.

ANNONSE

Den gjennomsnittlige Clas Ohlson-butikken ligger på rundt 1000 kvadratmeter - med et kjernesortiment på 9-10 000 artikler.

Så er også tilfelle for butikk nummer 78 som nylig ble åpnet på Vinstra i Gudbrandsdalen.

Men neste butikk ut - på Lillestrøm 25. mars - blir betraktelig mye mindre med sine rundt 450 kvadratmeter.

Geir Hoff, landssjef i Norge, sier til Retailhandel.com at erfaringer basert på en pilotbutikk i Bergen, og generelle tilbakemeldinger fra kundene, gjør at de vil teste ut et mindre butikkonsept.

Dette kan fort bli fremtiden til kjedens nyetableringer av fysiske butikker.

Konsernkonsept

Dette er også en del av konsernstrategien for å se hvordan markedet reagerer på mindre butikker. Per i dag testes konseptet ut på to steder i Storbritannia og ett sted i Stockholm.

- Vi drev en liten pilot-butikk i Bergen i ett år. Vi testet ut en butikk som bare solgte multimediaprodukter. Det ble ingen økonomisk suksess, men ga oss mye nyttig lærdom og kunnskap. Blant annet at kundene har en forventning om å finne alt når de ser logoen vår på butikkdøren Og fra kundene får vi høre at vi kommer nærmere dem med noe som ikke virker uendelig stort og med et magasinpreg. De liker rett og slett størrelsen, sier Hoff.

Nettet har plass

Og der han taper plass i fysiske kvadratmeter i butikk, drar han veksler på nettbutikken og utnytter den digitale boltreplassen han har til rådighet.

- Ta den klasssiske kaffetrakteren Moccamaster. Den kommer i utallige farger og varianter. I butikkene kan vi ha en standardmodell som de fleste vil ha, mens resten finner sin plass i nettbutikken. Om ønskelig kan vi raskt få en rød til butikken, sier Hoff.

Selskapet, som har hovedkvarter i Insjön i Dalarna i Sverige, ble grunnlagt av Clas Ohlson i 1918.

I dag er cirka 4700 ansatte å finne i rundt 230 butikker i Tyskland, Finland, Storbritannia, Sverige, Norge og i De Forente Arabiske Emirater(Dubai), samt kontorer i Kina og Shanghai.


SIGNATURHEST: På hovedkontoret i etasjen over flaggskipbutikken i Torggata i Oslo står det 78 slike hester. Hver hest representerer et sted i Norge med Clas Ohlson-butikk. - På butikkåpninger deler vi ut rundt 80 slike håndlagde Dalarna-hester, sier Hoff.

SIGNATURHEST: På hovedkontoret i etasjen over flaggskipbutikken i Torggata i Oslo står det 78 slike hester. Hver hest representerer et sted i Norge med Clas Ohlson-butikk. - På butikkåpninger deler vi ut rundt 80 slike håndlagde Dalarna-hester, sier Hoff.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Går så det griner

Hoff og den norske grenen går så det griner. Nordmenn får tydeligvis aldri nok av alt som skal til for å enten fikse eller innrede et hjem. Ja, eller begge deler for den saks skyld.

I første halvår 2016 ble det omsatt varer for 1,46 milliarder svenske kroner i Norge - 38 millioner kroner mer sammenlignet med samme periode i 2015.

Januar avslutter Clas Ohlsons tredje kvartal, og omsetningen så langt summeres til 2,695 milliarder svenske kroner (2,482 milliarder svenske kroner for samme periode året før), en økning på 9 prosent.


FLAGGSKIPET: Butikken i Torggata i Oslo er størst i Norge når det gjelder omsetning.

FLAGGSKIPET: Butikken i Torggata i Oslo er størst i Norge når det gjelder omsetning.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Totalt ble det i januar i år omsatt for 578 millioner svenske kroner - en økning på fire prosent sammenlignet med januar 2016.

I Norge ble det solgt varer for 235 millioner svenske kroner i januar - opp 13 prosent sammenlignet med januar 2016.

- Hyggelige tall. DAB-radioer og dertilhørende utstyr har hatt stor betydning, forklarer Hoff.

Flere store tenker smått

Flere storheter innen retail tenker i samme baner som Hoff.


Jaan Ivar Semlitsch.

Jaan Ivar Semlitsch.
Foto: Frank Brenna

Da Retaihandel.com for en tid tilbake hadde en lengre prat med Elkjøp Nordic-sjefen Jaan Ivar Semlitsch, kunne han fortelle at det i fremtiden vil bli færre butikker av typen big box - og flere small box.

Allerede nå er det etablert rundt 80 Elkjøp Phonehouse.

Innen tre år er planen å ha minst 100 operative «telefonhus».

Del artikkel: