På tampen av fjoråret inviterte den nå pensjonerte BI-økonomen, som likevel vil fortsette å jobbe, til et seminar hvor det ble viet tid til å se inn i den berømmelige glasskula og si noe om hvordan norsk retailhandel kommer til å fremstå i 2026.
Solid grep om sakene
Norsk dagligvarehandel, et av Gisholts fremste fagfelt gjennom et langt yrkesliv, går ifølge ham selv en spennende tid i møte. Utenlandske konkurrenter på norsk jord har han ingen videre stor tro på.
- Markedet er mettet av de tre store; Norgesgruppen, Coop og Rema. ICA, Lidl og Carrefour har forsøkt seg uten nevneverdig hell. Slik tror jeg det vil bli i nær fremtid også. Alle de beste plassene for nye butikketableringer er tatt. Ingen vil drive i en potetåker langt unna folk, sier Gisholt da han møter Retailhandel for en prat på kontoret han fortsatt disponerer på BI i Nydalen i Oslo.
Flere blir færre
Han sier at det i Norge i dag er 3800 dagligvarebutikker. Ifølge ham er butikktettheten i Norge på topp i Europa.
- Butikkene her ligger dobbelt så tett som i blant annet Sverige og England, skyter han inn.
Han tror den pågående konkurransen som de norske butikkjedene utkjemper om dagen på sikt vil manifestere seg i færre butikker. 3800 vil bli til 3400 om få år ifølge Gisholt.
- Et mettet marked vil føre til priskrig. Noe vi allerede ser eksempler på i dag. Og en priskrig betyr at noen vil tape, sier han.
Også en nettets mann
I mange tilfeller fremstilles Gisholt som en «netthater» og en som ikke bryr seg om utviklingen.
- Feil. Veldig feil, svarer han kjapt.
Han er blant annet omtalt i gjengere kretser som en av de skarpeste og mest lydhøre kritikerne av de som putter nettmat i poser og kjører det hjem til kundene.
Han er noe mer positivt innstilt til de som selger abonnement på middagskasser.
- Jeg har hatt følelser for netthandel siden 1999. Teknologisk sett er det mulig å gjøre alt på nett. Men det er ikke alltid like fornuftig. I nettmataktørenes tilfelle er transaksjonskostnadene for høye, mener Gisholt.
Han legger til at de vil bruke lang tid før de tjener penger – om de nå skulle klare det. For som Gisholt selv sier:
- De er gjerne prisgitt tålmodige investorer.
Dagligvarer på nett vokser raskt, men utgjør fortsatt en marginal andel av totalomsetningen i bransjen.
Nordmenn kjøpte dagligvarer for 164 milliarder kroner i matbutikkene i 2015.
Til sammenligning kjøpte vi mat og drikke på nett for vel 1,5 milliarder kroner, ifølge et anslag fra Virke Analyse.
Hva vil så fremtiden bringe
Salg av tjenester tror Gisholt vil være en viktig nøkkel til fremtidig nettsuksess.
- Bank, forsikring, reiser, kino, kollektivtransport vil alle nye godt av nettet og digitaliseringsprosessen som er i gang. På disse områdene vil vi se store endringer i tiden som kommer.
29. november 2016 var dagen da Gisholt holdt hoff for omtrent alt som kan krype og gå innen norsk retail.
Utgangspunktet var som tidligere nevnt; hvordan arter norske retailhandel seg 10 år senere. Gisholt prøvde å få dem alle til å si noe om hva fremtiden vil bringe.
Men hva tror han selv vil bli den største forskjellen?
Tallet er tre
- Tre ting, sier Gisholt og ramser kjapt opp logistikk, digitalisering og teknologi.
- Det kommer mer effektive måter å flytte varer på. Og det kommer til å bli enklere å betale for seg. Det er jeg ganske sikker på, sier Gisholt.
Han er også overbevist om at kjøpesentre som hele tiden fornyer seg vil opprettholde en sterk posisjon. De som sakker akterut i fornyelsesprosessen havner sist i køen som de minst interessante.
- De som helt sikkert vil tape er fysiske enkeltbutikker i sentrum.
Han blir stille. Han reiser seg og går for å hente en kaffemaskinkaffekopp. Så er han plutselig tilbake på kontoret igjen.
- Livet er mer enn retail, sier han så plutselig.
Sa han virkelig dette?
Er det sant det jeg hører? Er det kanskje kaffen og koffeinet på tampen av arbeidsdagen som snakker, tenker jeg et lite øyeblikk.
Odd Gisholt kan vel ikke si noe sånt. Han sparker jo beina under seg selv. Et slags profesjons-selvmord, er tanken som slår meg.
Men, jo da. Han sier det like godt en gang til, da han tydeligvis ser at jeg er overrumplet og usikker.
- Er vi mette og har nok klær så er ikke retail så spennende. Det er mer morsomt å lese en god bok, dra på turer, være med venner eller være på nett og sosiale medier. Utfordringen blir for de som står i det. De blir nødt til å gjøre det spennende for oss, sier Gisholt.
Vi er mer fornøyde, og mettere på opplevelser, i dag enn noensinne før i historien. Det trenger man ikke å være rakettforsker for å skjønne. De aller fleste har nok penger. Tid er derimot en mangelvare for mange. Og da er nettet en kjappere løsning enn den fysiske butikken når vi trenger noe fort. Og alle, ja nesten alle i alle fall, har smarttelefonen sin innen rekkevidde store deler av døgnet.
- Betyr det du sier at vi i fremtiden vil bruke mindre tid i fysiske butikker?
-Ja, svarer han kontant.