ANNONSE

Norske nettbutikker taper milliarder – flere kjøp i utlandet

Ardalan Fadai, e-handelsansvarlig hos Nets. // Foto: Nets
"Vi kjøper varer av tvilsom kvalitet til en veldig lav pris".
Jimmy Andersson

Netthandelen vokser stadig og ni av ti nordmenn handler nå på nettet. Samtidig handler stadig flere fra utlandet og ifølge nye tall fra Nets' rapport, E-handelsrapport Norge 2023, skjer nå kun rundt 60 prosent av kjøpene i norske nettbutikker.

Dette er lavere enn i Sverige hvor over 80 prosent av handelen skjer i innenlandske nettbutikker, og innebærer milliarder i tapte inntekter som forsvinner utenlands.

LES OGSÅ: Europeiske forbrukerorganisasjoner vil temme Temu: "Ulovlig"

Ifølge Ardalan Fadai, e-handelsansvarlig hos Nets, er netthandelen spesielt konkurranseutsatt fordi det er enkelt å sammenligne priser og handle fra andre land.

Det er mange grunner til at vi handler på nett i utenlandske nettbutikker. Som regel er det styrt av rasjonelle behov, men ofte handler det mest om underholdningsshopping, sier Fadai.

Vi kjøper varer av tvilsom kvalitet til en veldig lav pris, spesielt fra netthandelsplattformer som Temu. Det reiser spørsmål om sikkerhet, for eksempel med elektriske apparater, samt etiske betenkeligheter.

Hver tredje nordmann

I løpet av en gjennomsnittlig måned kjøper nesten hver tredje nordmann noe på nettet fra utlandet. Dette er høyere enn i Sverige, 22 prosent, og har økt med tre prosentpoeng siden i fjor. De som handler mest fra utlandet er de yngre kjøperne, 18-29 år.

Den viktigste grunnen til at nordmenn handler produkter hos utenlandske nettbutikker er at varen ikke er tilgjengelig i Norge, 47 prosent, og den nest viktigste årsaken er lavere priser, 41 prosent. Det er imidlertid en rekke fordeler ved å være norske nettbutikk, ettersom mange forbrukere er skeptiske til å handle fra utlandet.

LES OGSÅ: Temu og Shein tar over luftrommet - trenger 100 fraktfly hver dag

Tollregler er den viktigste årsaken (43 %). Vanskeligheter med å returnere produktet (37 %), at leveringskostnadene ble for høye (32 %) og lange leveringstider (23 %) er andre grunner.

I tillegg til manglende tillit til utenlandske nettbutikker (22 %) oppgir en del at de ønsker å støtte sine egne lands butikker i stedet (16 %). Sistnevnte er imidlertid den laveste andelen i Norden.

Tar stadig større markedsandel

De siste årene har de store internasjonale markedsplassene tatt stadig større del av den norske netthandelen – åtte av ti nordmenn har i løpet av 2023 handlet fra en slik markedsplass. Større utvalg og pris er igjen de største driverne.

De nordmennene som er skeptiske til markedsplasser er det på grunn av usikkerhet om kvaliteten på varene, støtte hvis noe går galt med kjøpet samt etiske betenkeligheter. Når det gjelder det siste, er det sannsynligvis som følge av mulige tvilsomme arbeidsforhold og miljøhensyn.

Rundt halvparten av nordmennene støtter gjerne sine lokale og uavhengige nettbutikker. Noen av dem fordi det føles mer familiært og personlig med uavhengige nettbutikker. Og 16 prosent avviser helt de store gigantene, noe som imidlertid er lavest i Norden.

Det er generelt utfordrende for norske nettbutikker å konkurrere på pris og utvalg mot både gigantene og mindre nisjeutformede utenlandske nettbutikker, sier Fadai og fortsetter:

Imidlertid kan argumenter som leveranser, lokale betalingsmetoder, å fremme nettbutikken som norsk samt å jobbe med etiske og miljømessige spørsmål være fordeler. Deretter bør våre nettbutikker også våge å etablere eget salg i andre land for å bli enda mer konkurransedyktige, det er ikke så vanskelig som mange tror.

Disse landene handler nordmennene primært fra, dvs. andel som har handlet siste måned (forrige år i parentes):

• Norge 62 % (64)
• Kina 9 % (8)
• Sverige 8 % (6)
• USA 7 % (5)
• Storbritannia 6 % (6)
• Tyskland 4 % (4)

Del artikkel: