ANNONSE

Forbrukerne har sagt sitt – her er vinnerne av Norsk Bærekraftbarometer 2024

Flere nettbutikker topper bransjelistene.
Jimmy Andersson

Handelshøyskolen BI, som står bak forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer, har siden 2020 har også gjennomført Norsk Bærekraftbarometer. Et prosjekt hvor kundene forteller hvilke norske bedrifter man oppfatter som bærekraftige.

Totalt har 4690 norske forbrukere sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av.

I 2024 er 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer bedømt, og forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

Miljødimensjonen er kanskje det folk flest forbinder med bærekraft, men analyser vi har gjort viser at det er viktigere for bedriftene å arbeide med den sosiale og økonomiske dimensjonen i forhold til å påvirke kundenes kjøpsadferd, sier Pål R. Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.

Hva som er den viktigste dimensjonen varierer noe i de ulike bransjene så det er viktig for bedriftene å skaffe seg oversikt over mekanismene i akkurat sin bransje. Og så må arbeidet rundt bærekraft balanseres i henhold til dette.

Komplett på topp - igjen

Akkurat som i fjor var det kun én bransjeaktør som kom seg inn på topp 10 totalt sett, nemlig Finn.no som i år sikret seg en femteplass på den totale listen.

Men vi har også plukket ut vinnerne innen detaljhandelen og der har det skjedd en del siden i fjor. Både når det gjelder plasseringer, og hvordan bærekraftige selskapene er sett fra kundenes ståsted.

Komplett.no, som sikret førsteplassen i Kundebarometeret nylig, vant også her seieren her i kategorien elektronikk.

Årets bransjevinnere i Norsk Bærekraftbarometer 2024

Apotek:

1. Apotek1 (68,9)
2. Vitusapotek (67,4)
3. Boots (64,3)

Bokhandel:

1. Norli (63,2)
2. Ark (59,4)

Bredt vareutvalg:

1. Clas Ohlson (60,9)
2. Biltema (58,4)
3. Europris (56,9)
4. Jula (54,9)
5. Nille (54,4)
6. Normal (54,0)

Dagligvarer:

1. Extra (64,6)
2. Kiwi (63,8)
3. Joker (62,8)
4. Rema 1000 (62,7)
5. Oda (62,3)
6. Obs (61,5)
7. Coop Prix (59,5)
8. Spar (58,2)
9. Coop Mega (57,7)
10. Bunnpris (57,4)
11. Meny (53,3)

Elektronikk:

1. Komplett.no (61,9)
2. Power (59,4)
3. Elkjøp (56,6)

Glass og stentøy:

1. Jernia (63,0)
2. Kitch'n (57,2)

Interiør:

1. Kid (60,7)
2. Jysk (56,6)
3. Princess (55,9)

Klær:

1. Dressmann (52,8)
2. Cubus (52,6)
3. Lindex (52,4)
4. Zalando.no (51,7)
5. H&M (41,5)

Matlevering:

1. Wolt (51,7)
2.Foodora 50,2

Møbler:

1. Ikea (59,9)
2. Bohus (59,4)
3. Skeidar (59,1)
4. Møbelringen (58,8)

Optikk:

1. Brilleland (68,5)
2. Specsavers (67,2)
3. Interoptik (66,4)
4. Synsam (64,8)

Post og pakker:

1. Posten (65,3)
2. Postnord (53,0)

Sport:

1. Sport 1 (59,6)
2. Intersport (58,8)
3. XXL (51,5)

Øvrig handel:

1. Finn.no (72,5)
2. Norsk Tipping (72,3)
3. Aktiv Eiendomsmegling (68,6)
4. Vinmonopolet (67,7)
5. Fargerike (66,7)
6. Color Line (63,0)
7. SATS (56,7)

Virksomhetene bedømmes på en skala fra 0 til 100, hvor 0 er dårligst og 100 er best

LES OGSÅ: Kundebarometeret: Nettbutikkene gjør rent bord – de har Norges mest tilfredse kunder

Del artikkel: