I første omgang blir pakken inspisert utvendig etter informasjon som kan gi Postnord en ledetråd på hvem som er avsender, eventuelt mottaker. Dersom dette ikke eksisterer, blir pakken åpnet for videre leting etter informasjon da det av og til finnes fraktbrev eller øvrig sendingsinformasjon inne i pakken.
Når dette ikke finnes så begynner en etterforskning med en del søk på Google for at Postnord forhåpentligvis kan finne ut av hvem avsender kan være, informerer fraktselskapet.
Holdes inntil et år
Dersom etterforskningen fører til såkalte cold cases, gjenstår en lengre venteperiode i håp om at pakkene etterlyses hos kundesenteret.
Videre hvis vi ikke finner ut av hvem en mulig avsender kan være må vi anse pakken som umerket og den blir da registrert inn i vårt system og lagret i vårt hyllelager.
Når vi har registrert inn en pakke hos oss så er vårt siste håp at denne pakken skal bli etterlyst av kundesenteret og på denne måten bli løst og kommet til rettmessige mottaker eller avsender, sier pressesjef i Postnord Norge, Haakon N. Olsen.
Ofte blir pakkene liggende opptil et år, før de sendes videre til Fretex. Unntaket er pakker som kan inneholde personlig informasjon som ikke bør komme på avveie, eksempelvis brukte mobiler eller lignende.
Understøtter bærekraftmålene
I takt med at fokuset på gjenbruk, bærekraft og miljø har økt, har færre pakker blitt sendt til destruering.
Den veldedige organisasjonen Fretex har, i tillegg til nettbutikk, 40 butikker rundt om i landet hvor de gir nytt liv til brukte varer og selger de videre.
Avtalen med Fretex understøtter også Postnords bærekraftsmål i den form av at det er langt bedre for miljøet at umerkede pakker havner hos Fretex fremfor å bli kastet. Dette er en løsning vi vet også andre aktører i bransjen praktiserer. Vi syntes det er fint at innholdet kan få et nytt liv hos noen andre som har bruk for det, avslutter Olsen.