ANNONSE

Knallstart for Zalandos B2B-satsing – er nå selskapets raskest voksende kanal

Dr. Sandra Dembeck, CFO hos Zalando. // Foto: Zalando
"Gjør det mulig for Zalando å forme den europeiske mote- og livsstilsindustrien".
Jimmy Andersson

I mars kunngjorde Zalando sine planer om en større satsing innen B2B. En satsing som går under navnet Zeos, hvor netthandelsgiganten åpner op sin logistikkinfrastruktur, programvare og sine servicefunksjoner før merkevarer og forhandlere på og utenfor Zalandos plattform.

Nå har Zalando sluppet visse tall for denne delen av virksomheten, og det ser ut til at de har fått en god start på året.

LES OGSÅ: Zalando snur til fortjeneste – premium og B2B er nøkkelen

I årets første kvartal økte nemlig Zalandos B2B-virksomhet med 13 prosent til 215 millioner euro, litt over 2,45 milliarder kroner. Noe som betyr at B2B-virksomheten er selskapets raskest voksende kanal for øyeblikket.

I B2B øker vi volumet i vårt logistikknettverk gjennom salgsoppfyllelse, sa finansdirektør Sandra Dembeck til analytikere på en nylig resultatkonferanse basert på en transkripsjon fra SeekingAlpha.

Og som et resultat ser vi en fortsatt sterk vekst på 13 prosent i vårt B2B-segment, og overgår dermed konsernets inntektsvekst.

En lønnsom virksomhet

Med Zeos, som allerede skal være en lønnsom virksomhet, vil Zalando altså hjelpe andre merkevarer og nettbutikker med netthandel på tvers av landegrensene, ved å forenkle overgangen til nye betalingsmetoder, valutaer, leverings- og returmuligheter samt eventuelle språkutfordringer.

Og ifølge netthandleren selv har de, de siste 15 årene, bygget opp avanserte netthandels-, logistikk- og teknologiplattformer som er skreddersydd for mote- og livsstilsbransjens behov. Plattformer som nå er en del av Zeos.

Selskapets nylig lanserte Zeos-virksomhet gjør det mulig for Zalando å forme den europeiske mote- og livsstilsindustrien utenfor sin egen forbrukervirksomhet. Dette gjør selskapet til en nøkkelaktør for e-handelstransaksjoner utenfor Zalando, for eksempel via About You, ASOS eller Otto markedsplassene, kommenterte Zalando om satsingen tidligere i år.

Zalandos satsing Zeos i tre deler:

Logistikk og infrastruktur: Zalando vil dele sine logistikkhuber, returpunkter og transportsamarbeid.

Programvare: Eksterne merkevarer vil kunne benytte kapasitetene til Tradebyte og bruke Zalandos systemer for datadrevne anbefalinger.

Tjenester: Tredjeparts programvare- og tjenesteleverandører vil kunne integrere sine tilbud via Zalando for å nå eksterne merkevarer og nettbutikker, for eksempel. hva gjelder innholdsproduksjon eller finansieringsløsninger.

Ifølge Zalando skal man kunne benytte seg av én, flere eller alle tre pilarene, avhengig av hva man har behov for. Denne satsingen, Zeos, er også årsaken til at Zalando fra og med helåret 2024 vil rapportere inntekter fra B2B-segmentet.

LES OGSÅ: Stabilt fjorår – men nå skal Zalando vende til vekst: Åpner opp for tredjeparter

Del artikkel: