ANNONSE

Betydelig vekst for retailere som etablerer nettbutikk – apper følger også tett etter

Bygg en tilstedeværelse der kundene allerede tilbringer mye tid, sier Adyen-sjefen.
Linn Adine Andersen

Den mest effektive måten å øke inntektsveksten for norske retailere er å etablere en nettbutikk. Det konstaterer fintech-plattformen Adyen i sin undersøkelse Retailbarometeret 2024.

I kampen om markedsandeler er det aktørene som klarer å raskt tilpasse seg forbrukernes endrede handlevaner som gjerne ligger i tet. Stadig økende konkurranse fra utlandet bidrar også til viktigheten av å ha en digital tilstedeværelse.

Ifølge Tobias Lindh, administrerende direktør i Adyen Nordics & Baltics, er det en avgjørende faktor for at norske detaljhandelsbedrifter skal kunne overleve og trives i et konkurransepreget landskap.

En nettbutikk gir tilgang til et bredere marked og gjør det mulig for kunder å handle når som helst, noe som kan øke salget betydelig, sier Lindh i en pressemelding.

4 av 10 med betydelig inntektsvekst

Retailbarometeret 2024 viser at 41 prosent av norske retailere rapporterer en betydelig forbedret inntektsvekst etter lanseringen av egen nettbutikk.

Deretter følger salg gjennom egen app, og aktivitet på sosiale medier, som de mest bidragende faktorene til økt inntekt. 36 prosent av de spurte i undersøkelsen rapporterer om betydelig forbedret inntektsvekst via disse metodene.

En egen app gir kundene enkel tilgang til butikkens produkter og tjenester direkte fra deres mobile enheter, og bruk av sosiale medier gir retailerne muligheten til å nå ut til et bredt publikum og bygge en sterk tilstedeværelse der kundene allerede tilbringer mye tid, sier Lindh.

Digitale løsninger gir fortsatt lønnsomhet

Men, med en nettbutikk, følger flere prosesser som bør effektiviseres og digitaliseres.

Digitale løsninger som automatisert lagerstyring, elektroniske betalingssystemer, direkte og relevant kommunikasjon med kundene basert på kundeinnsikt, og effektiv logistikk kan redusere driftskostnader og forbedre marginene. Dette gjør det mulig for retailere å tilby konkurransedyktige priser og fortsatt være lønnsomme, fortsetter Lindh. 

Han mener en sterk digital tilstedeværelse bygger grunnmuren for å kunne nå kunder utenfor det lokale markedet. Dette åpner opp for internasjonale salg og ekspansjon – og reduserer risikoen knyttet til lokale markedssvingninger i tillegg til å gi en ekstra inntektsstrøm.

Her ser du noen av funnene fra Adyens undersøkelse:

Hvordan har bruken av netthandel eller engasjement med kunder påvirket din bedrifts omsetningsvekst siden du begynte å bruke dem?
Betydelig forbedret omsetningsvekst
%
Moderat forbedret omsetningsvekst
%
Sum forbedret omsetningsvekst
%
1
Salg gjennom egen nettside
41,33
44
85,33
2
Salg gjennom egen app
35,96
45,51
81,5
3
Salg gjennom sosiale medier
35,8
39,2
75
4
Salg gjennom en online markedsplass - hvor flere selgere eller underleverandører leverer varer og tjenester, for eksempel Amazon, Ebay osv.
34,39
35,67
74
5
Salg gjennom en digital tjeneste eller abonnementstjeneste
33,06
28,93
62
6
Salg gjennom et enhetlig handelssystem (dvs. et system som kobler alle back-end systemer med kundeorienterte kanaler)
30,5
36,88
67,38
7
Eksklusive tilbud eller arrangementer for høyt verdsatte kunder
28,57
41,07
70
8
Betalingskoblet lojalitetsprogram (når kunder gjør en betaling blir de automatisk gjenkjent og belønnet med poeng, rabatter eller andre fordeler)
27,2
36,8
64

Del artikkel: