ANNONSE

Lillelam.no: Driftige damer skapte egne ullklær og arbeidsplasser

Lillelam.no: Driftige damer skapte egne ullklær og arbeidsplasser
ULL ER IKKE TULL: Lillelam-gründer Pernille Siem Sandahl på fotojobb med et kobbel av små ullmodeller.
Foto: Lillelam.no
Netthandel

Småbarnsmødre fant ikke ullklærne de ville ha – etablerte Lillelam.no. 13 år senere solgte seks ansatte ullklær på nett og via en rekke forhandlere for nesten 26 millioner kroner.

ANNONSE

Da Pernille Siem Sandahl og Katja Marty Bye bare fant ullklær som ikke var myke nok, ufunksjonelle og som klødde eller manglet designet de ønsket, tok de like godt den litt «ullne» sausesaken i egne hender og etablerte nettbutikken Lillelam.no.

Løsningen ble en egen kolleksjon i 100 prosent merinoull, basert på bevisste valg av verdier, materialer, design og samarbeidspartnere.

Ull er gull

Siden har det gått pent og pyntlig for seg med positiv vekst hvert eneste år.

I fjor solgte de ullklær for nesten 26 millioner via egen nettbutikk og 230 forhandlere.

Råvarene som brukes kjøpes i Italia, mens de ferdige varene produseres ved en rekke fabrikker i Polen, Latvia, Litauen, Portugal og Sverige.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Å skynde seg sakte


Janicke Knudtzon.

Janicke Knudtzon.
Foto: Lillelam.no

Janicke Knudtzon er en av seks ansatte i selskapet som holder til på Skøyen i Oslo. Hun er Lillelams salgs- og markedssjef, og vet en del om hva det vil si å innta og holde på en posisjon.

- Bygg stein på stein så du får en solid bedrift. Det tar tid å bygge et selskap, organisasjon og merkevare. Hvis man forstår og respekterer dette så oppnår man kanskje å være én av 10 som overlever etter 10 år, forteller hun til eHandel.com, før hun legger til følgende:

- Vi har fokus på å holde sammen en liten og effektiv sentralorganisasjon der vi velger samarbeidspartnere som et utvidet team med langsiktighet og ønsket spesialkompetanse.

LES OGSÅ: WoolLand.no: Ull til både hverdag og fest

Optimalisert display for merkevaren

Knudtzon sier det er gøy å drive nettbutikk i Norge, men at det er enda morsommere å drive kanalsamspill.

Hun og de andre ansatte er veldig bevisste på at den ene kanalen (nettbutikken) ikke skal gå i veien og slå føttene under på den andre (forhandlernettverket).

- Fokuset på nett og digital kommunikasjon er stort, noe som gjør at det er mange seminarer, konferanser og andre arrangementer hvor vi kan følge utviklingen å finne inspirasjon.  Vi har alltid ønsket å ikke gå i næringen på våre forhandlere, og har derfor bevart fokuset for nettbutikken som en kommunikasjonskanal og et optimalisert display for merkevaren vår. Det er likevel viktig å følge med på utviklingen og levere etter evne, så vi lanserer en splitter ny nettbutikk for tredje gang siden oppstarten i løpet av første kvartal i år. Vi tror den nye siden kan gi oss muligheter til å utvikle oss med tiden.

- Hva har vært, og kanskje fortsatt er, deres største utfordringer?

- Vår største utfordring er nok balansegangen mellom å vokse som nettbutikk, uten å ødelegge for våre egne forhandlere. Akkurat det er veldig viktig for oss.

LES OGSÅ: Morildnorway.com: - Vi var lei av at refleks var usexy og noe man sjeldent husket å bruke



Foto: Lillelam.no

Nettbutikken er bare en liten del av det store

Nettbutikken utgjør bare en liten del av omsetningen til Lillelam, sier Knudtzon, og fortsetter i sporet hun et lite øyeblikk slapp.

- Vi har over 230 forhandlere i hele Norge. Mange av disse har egne nettbutikker. Derfor må vi være litt forsiktige med å gå for hardt ut. Vi har for eksempel aldri salg på klær som er i sesong, og vi er generelt veldig forsiktige med å ha salg på produktene våre. En annen ting som fra tid til annen kan oppfattes som utfordrende er at kundene blir mer bortskjemte - og krever mer og mer. For eksempel er det ganske dyrt med frakt i Norge. Det er det ikke alltid forståelse for, konkludere Knudtzon.

Kanalsamspill er altså ifølge salgs- og markedssjefen morsomt og utfordrende. Men om hun skal se på nettbutikken spesielt; hva er det som fremstår som det beste med den slags business?

Et bredt spekter av kanalflater som må røktes

Hun puster inn, før hun griper ordet på utpust.

- Det beste med å drive nettbutikk er at digital kommunikasjon har blitt så stort. Det er ikke lenger «bare en nettbutikk», men det er et bredt spekter med mange flater å forholde seg til. Det gjelder å ha en rød tråd som går gjennom alle kanaler; nettbutikk, nyhetsbrev, sosiale medier og annonser. Ved hjelp av alle disse kanalene kan vi ha en tettere kontakt med kundene våre, og virkelig bygge opp merkenavnet vårt klart og tydelig. Det setter selvsagt også større krav til oss som bedrift i å være tilgjengelig i alle de forskjellige kanalene. Men det synes vi bare er gøy.

LES OGSÅ: Carma.no: Butikk-blogging tok av - endte opp med nettbutikk for å lette på trykket



Foto: Lillelam.no

Talspersoner for ullens fortreffelighet

Ull er ikke bare gull for Lillelam. Det er det også for hundrevis av andre ullaktører. Det å skille seg litt ut fra den store massen kan være ensbetydende med bedre økonomisk avkastning.

- Hva gjør så dere for å skille dere litt ut, Knudtzon?

- Det høres kanskje litt arrogant ut, men vi er ikke så opptatt av konkurrenter. Vårt fokus ligger mest på arbeidet i kulissene, med å sikre god kvalitet, etikk, og bærekraft hele veien så våre kunder skal føle seg trygge på det de kjøper fra oss. Vi tenker også at det er bra med flere firmaer/merker i samme sjiktet. Da er vi flere til å kommunisere ullens fantastiske kvaliteter og verdier, og det enklere for forbrukerne å forstå at ull faktisk koster litt mer enn andre materialer. Vår visjon er å skape varme klær med kjærlighet og omtanke på en bærekraftig og etisk forsvarlig måte.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Del artikkel: