Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Motegigantens tre satsingsområder for videre vekst

Motegigantens tre satsingsområder for videre vekst
Foto: H&M
Netthandel

H&M-konsernet går så det suser, men tvinges samtidig til å gjøre store investeringer i digialisering og infrastruktur. Her er deres fokusområder.

ANNONSE

- 2016 var et hendelsesrikt år med mange positive saker, men også utfordringer både for oss og for bransjen. I løpet av året åpnet vi 427 nye butikker netto rundt om i verden og økte med tre nye butikkmarkeder samtidig som vi rullet ut vår onlinebutikk i ytterligere 11 markeder. Dette innebærer at H&M idag finnes på 64 markeder hvorav 35 med netthandel.

I løpet av året fikk selskapet også 13 000 nye medarbeidere. Totalt er det nå mer enn 161 000 som jobber i det svenske motekonsernet. Neste år satser selskapet på å åpne nye 430 butikker, det meste under merkevaren H&M, men vel vitende om vekst i merkevarer som COS, & Other Stories, Monki, Weekday og H&M Home, så vil nok flere av disse også få nye butikker i porteføljen. I tillegg lover H&M-konsernet netthandel i Tyrkia, Taiwan, Hongkong, Macao, Singapore og Malaysia.

Selskapet omsatte i fjor for 222,9 milliarder kroner. Resultat etter skatt endte på 18,6 milliarder kroner. Men skal selskapet vokse videre må det tenkes nytt i H&M og de fremhever selv følgende tre fokusområder i sin pressemelding i forbindelse med årsresultatet.

Omnichannelstrategi

"Vi har en tydlig omni-channelstrategi der vi integrerer den digitale og fysiske verden for å gi kundene en mer sømløs shoppingopplevelse. Dette inkluderer blant annet onlinereturer og onlinekjøp i butikk, ”click & collect”, videreutvekling av kundeklubben, mobil betaling, samt bruk av mobil i butikk for økt service."

Supply chain

"For at vår varehusforskyning skal bli enda raskere og mer fleksibel investerer vi blant annet i teknologi som RFID og automatiserte lager. For kunden blir det nye leveringsalternativer som ”next day delivery” som vi nå tilbyr på fem markeder, samt tidsinnstilte leveranser som vi har begynt med i Japan."

Avansert data-analyse

"Vi ser avansert data-analyse som viktig støtte i virksomheten der de algoritmer som vi har begynt å bruke kommer til å bidra til forbedringer alt fra sortimentsplanlegging og logistikk til salg."

Del artikkel: