ANNONSE

Halvparten av retailere frykter et IT-angrep: "Konsekvensene kan være store"

Frode André Svendsen, VP i GlobalConnect og ekspert i digitalisering for varehandelbransjen.
"Avgjørende Ă¥ ha en trygg digital infrastruktur"
Jimmy Andersson

I løpet av de siste Ă¥rene har en digitaliseringsbølge gitt sterk medvind for netthandel i Norge. Ny teknologi kan bidra til Ă¥ optimalisere blant annet sanntidsprising, lagerstyring, og kundereise. Men det kan ogsĂ¥ by pĂ¥ nye utfordringer.

Samtidig som digitalisering har skapt mange muligheter og konkurransefortrinn for bedrifter, har det ogsĂ¥ økt risikoen for Ă¥ bli rammet av angrep fra IT-kriminelle.

Noe som blant annet rammet den svenske lavprisgiganten Rusta tidligere i Ă¥r, og som nĂ¥ har fĂ¥tt flere av de store aktørene til ta ekstra forhĂ¥ndsregler, fordi hackerne vet at et angrep her kan by pĂ¥ store utfordringer.

LES OGSĂ…: Rusta politianmelder: Forventer tap pĂ¥ 70 millioner etter dataangrepet

Vurdere risikobildet

I en ny undersøkelse utført av Voxmeter, pĂ¥ vegne av fiber- og nettselskapet Globalconnect, viser det seg at selv om norske selskaper har høyest tillit i Norden til at de har gjort nok for Ă¥ beskytte sin bedrift mot dataangrep, sĂ¥ frykter de ogsĂ¥ cyberangrep mer enn hva bedrifter i Sverige og Danmark gjør.

Hele 92 prosent av de spurte IT-lederne i norske bedrifter mener at nivĂ¥et deres pĂ¥ cybersikkerhet er veldig høyt, eller høyt nok. Likevel er nær halvparten av bedriftene bekymret for at deres selskap kan bli rammet av et cyberangrep.

Trusselen om dataangrep er reell for varehandelen, og konsekvensene kan være store. Derfor er det sunn fornuft Ă¥ stadig vurdere risikobildet og hvorvidt man er godt nok beskyttet for et angrep, sier Frode AndrĂ© Svendsen, VP i Globalconnect og ekspert i digitalisering for varehandelbransjen.

Investere i cybersikkerhet

Ifølge undersøkelsen planlegger ogsĂ¥ 62 prosent av de norske retail-selskapene Ă¥ investere mer i cybersikkerhet de neste tre Ă¥rene, sammenlignet med de tre foregĂ¥ende Ă¥rene.

Samtidig troner cybersikkerhet høyere enn kundenes opplevelse nĂ¥r selskapene investerer i digital teknologi. Dette gjelder for 60 prosent av de norske selskapene.

Det er bĂ¥de fornuftig og nødvendig Ă¥ investere i økt cybersikkerhet, fordi de nye digitale mulighetene øker trusselen og sĂ¥rbarheten til bedriftene, sier AndrĂ© Svendsen.

Han peker ogsĂ¥ pĂ¥ at kombinasjonen av netthandel og digitale opplevelser i butikk gir en økende kompleksitet som ogsĂ¥ øker sĂ¥rbarheten for cyberangrep.

Det blir avgjørende Ă¥ ha en trygg digital infrastruktur som kan utnytte teknologiens muligheter og samtidig hĂ¥ndtere truslene, sier AndrĂ© Svendsen.

Del artikkel: