ANNONSE

– Banebrytende måte å organisere et varehus på

– Banebrytende måte å organisere et varehus på
Carl Otto Løvenskiold
Foto: Maxbo
Netthandel

MAXBO sin flaggskipbutikk i Oslo ble i forrige uke åpnet etter tre måneder med oppussing. For første gang tester de organisering etter rom og ikke etter varekategori.

ANNONSE

Det var konsernsjef og eier Carl Otto Løvenskiold som selv tok seg av snorklippingen.

– Vækerø-området har hatt trelastutsalg i 350 år. Med ny butikk ruster vi oss for fremtiden og for mange hundre nye år, sier Løvenskiold i en pressemelding.

Varehuset har brukt tre måneder på å bygge om butikken, som årlig besøkes av 340 000 oppussingshungrige nordmenn.

Det mest spesielle er at MAXBO har organisert varehuset etter hvilket rom som skal pusses opp, og ikke etter produktkategori.

– Vi vet at det er vanskelig for vanlige forbrukere å vite hvilke farger og materialer som passer sammen i et rom når man pusser opp. Nå gjør vi det mye lettere å se helheten. Omleggingen vil føre til at folk både kan være tryggere på at de velger riktige farger og at de bruker mindre tid på beslutninger. Dette blir forbrukerens eget showroom, sier MAXBO sin markedsdirektør Eirik Grønlie.

Varehuset satser mye på blant annet store fargeprøver som skal gjøre det enklere for kundene å teste materialer mot hverandre. Utstillingsområdet for gulv, maling og tapeter er også blitt større enn før.

MAXBO har blant annet laget et inspirasjonssenter rundt Jotuns farger og laget kombinasjoner av gulv, tapeter og lister som passer til malingsfargene.

– Tanken om å knytte produktkategorier sammen etter rom, er banebrytende i bransjen. Vi vet at maling og farger ofte er det som inspirerer kundene til å fornye hjemmene. Nå kan kundene få langt bedre hjelp til å velge riktige materialer til de malingsfargene de vil ha. Omleggingen vil gi mer fornøyde kunder, og er verdiskapende for både Jotun og MAXBO, sier Jan Kirkegaard, som er Salgssjef Forhandler hos Jotun.

– Vi har lagt mye ressurser i omleggingen av MAXBO Vækerø. Varehuset blir et testprosjekt for oss, og dersom kundene gir gode tilbakemeldinger på endringen, vil vareorganisering etter rom bli den nye standarden for MAXBO-varehusene, sier markedsdirektør Grønlie.

Del artikkel: