Joakim Östlind er sjef for nettsalg hos elektronikkaktøren, og forteller til vår søsterside Ehandel.se hvordan de tenker rundt kundenes betalingsopplevelse samt fordeler og ulemper knyttet til å kjøpe betalingstjenester av en leverandør.
Hvis man ikke har interne IT-ressurser for å håndtere store komplekse prosjekter som en kasse, er det fordelaktig å velge en leverandør som tilbyr en helhetsløsning med de viktigste betalingsmetodene integrert. Dette gir raskere time to market og lavere initiale kostnader. Man overlater dessuten til noen andre å bekymre seg for at sikkerheten er tilstrekkelig, innleder Östlind.
Men, har man egne utviklingsressurser og muligheten til å håndtere en større initiell kostnad, finnes det fordeler med å bygge sin egen kassaløsning, forteller han.
Man beholder en større del av kundedataen og får generelt sett lavere transaksjonskostnader, noe som lønner seg hvis man har et stort antall transaksjoner per måned. Uansett hvilken vei man velger å gå, er kundeopplevelsen av høyeste betydning. Kundene har i dag høye krav til at det går raskt og enkelt å gjennomføre sitt kjøp. En altfor komplisert kasse med mange trinn, lav ytelse eller mangel på visse betalingsmetoder kan få kunden til å vende seg til konkurrenten, sier Östlind.
Optimal balanse
Ved spørsmål om hvilken betalingsløsning Netonnet har valgt svarer Östlind at de har gått for alternativet å bygge sin egen checkout, med egne integrasjoner for kortbetaling og Swish.
For faktura og delbetalinger samarbeider vi med Resurs Bank. Dette gir oss en optimal balanse der vi beholder kontrollen over store deler av vår kundedata og kommunikasjonen med våre kunder. Samtidig trenger vi ikke å håndtere den faktiske kredittvirksomheten med risikoen og de utfordringene det innebærer. Vi sitter heller ikke i fanget på en stor aktør som styrer vilkår og priser ut fra egne preferanser, sier Östlind.
LES OGSÅ: Slik velger du betalingsleverandør til din nettbutikk – dette bør du vite
Den viktigste ingrediensen i en velfungerende kasseløsning er uansett at kunden opplever prosessen enkel og smidig, understreker han.
Kundene har i dag høye krav til at det går raskt og enkelt å gjennomføre sitt kjøp. En altfor komplisert kasse med mange trinn, lav ytelse eller mangel på visse betalingsmetoder kan få kunden til å vende seg til konkurrenten, avslutter Östlind.