ANNONSE

Meta og Facebook vant – kan ikke ilegges dagbøter fra Datatilsynet

Line Coll, direktør i Datatilsynet. // Foto: Ilja Hendel/Datatilsynet
Datatilsynet er overrasket over Personvernnemndas avgjørelse.
Linn Adine Andersen

Personvernnemnda har denne uken fattet sitt vedtak i Meta-saken.

Beslutningen er at Datatilsynet ikke kan ilegge Meta og andre internasjonale virksomheter dagbøter, men det underliggende vedtaket om forbud mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram, blir stående.

Dette skriver Datatilsynet i en pressemelding. Siden Datatilsynet i mai 2023 anmodet den irske tilsynsmyndigheten om blant annet å innføre et midlertidig forbud mot Meta Irlands behandling av personopplysninger for formål knyttet til atferdsbasert markedsføring, har saken drøyd.

Nå står det imidlertid klart at Meta Ireland og Facebook Norways klage på vedtak om dagbøter har fått medhold av Personvernnemnda.

Forbudet mot atferdsbasert reklame blir stående, og det er det viktigste i denne saken. Vi er overrasket over avgjørelsen fra Personvernnemnda, men tar den selvsagt til etterretning, sier Line Coll, direktør i Datatilsynet, i pressemeldingen.

Personvernnemnda har avgjort at det må gjøres unntak fra Datatilsynets lovfestede rett til å ilegge dagbøter når virksomheter bryter personvernforordningen, når det er snakk om internasjonale virksomheter.

Fortolkningen til Personvernnemda tar fra oss et viktig virkemiddel i møte med store internasjonale selskaper. Dette vil også medføre at norske virksomheter kan ilegges dagbøter, mens de store internasjonale aktørene går klar. Dette er uheldig forskjellsbehandling, og vi håper lovgiver kommer raskt på banen med en avklaring, sier Coll.

Del artikkel: