Hvert år rundt jul skjønte Edith og Børge at leker også var svært populært blant kundene, men det var først i 1963 da sønnene Bjarne og Henrik Gjørup ble med i selskapet, at de valgte å satse fullt og helt på leker. Navnet var BR, inspirert av gründer Børges initialer.
Ideen kom fra sønnen Henrik Gjørup. Han hadde tilbrakt en periode i USA i 1962 der han lærte om detaljhandelskjeder. Han iintroduserte han ideen for broren og faren, som syntes det var et spennende forretningskonsept, og sammen la de grunnlaget for det som er kjent som BR i dag.
Allerede i 1963 åpnet den andre BR-Leker-butikken i Slagelse i Danmark, og i løpet av de neste årene åpnet de en ny butikk hvert eneste år. Senere vokste butikkjeden enda raskere, og i dag er det BR-Leker-butikker i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Nord-Tyskland – rundt 250 butikker i Nord-Europa.
BR inngår i TOP-TOY-konsernet som er er en av de største leketøysforhandlere i Nord-Europa. De eier mer enn 280 leketøysbutikker i kjedene BR-Leker og TOYS”R”US. Totalt utgjør nå nettsalget 7 prosent av omsetningen i Norge (totalt omsatte de for 845 millioner kroner i Norge). I Tyskland har nettsalgandelen økt fra 6 til 30 prosent av omsetningen mellom 2007 og 2015.
I 2016 solgte Gjørup-familien deler av TOP-TOY-konsernet til investeringsselskapet EQT. De fikk totalt 1,7 milliarder danske kroner for 75 prosent av aksjene i selskapet.
Noe av det som gjør at BR-Leker klarer seg så bra i en konkurranseutsatt bransje er ifølge eierne at vel halvparten av varene som selges hos BR-Leker er enten deres eget BR-merke eller leketøy som bare selges i deres kjede. I TOYS”R”US er andelen private merkevarer lavere.