Elkjøp Nordic 23/24 (22/23):
- Omsetning: 46 934 MNOK (45 950)
- EBIT (justert): 805 MNOK (291)
- EBIT %: 1,7% (0,6%)
Til tross for at omsetningen er stabil tredobler altså Elkjøp Nordic driftsresultatet som endte på 805 millioner kroner.
Konsernsjef Fredrik Tønnesen peker dessuten på hvordan de skal ha rekordhøy kundetilfredshet i et krevende år hvor en rekke utfordringer som høy inflasjon, renteøkninger og ustabile valutaer har ligget som et bakteppe.
Vi bestemte oss i fjor for å konsentrere oss om det vi faktisk kunne gjøre noe med, sier Tønnesen i en pressemelding, før han fortsetter:
Strategien vår har fungert godt, og jeg er utrolig stolt av jobben våre ansatte har gjort. Vi er blitt bedre kunderådgivere, flinkere selgere og strengere på kostnader. Resultatet er økt lønnsomhet kombinert med historisk høy kundetilfredshet, og vi har tatt markedsandeler på en lønnsom måte – det er jeg veldig fornøyd med.
Dårlig forutsigbarhet
Det siste året har Elkjøp kuttet en rekke kostnader. Men konsernet har også investert i nye nettsider.
Vi har akkurat lansert en ny og raskere nettside som har blitt veldig godt mottatt. Vi ser at de aller fleste kundene våre starter handlereisen på nett hjemmefra. Samtidig oppsøker de fleste også butikkene våre, enten for råd og veiledning eller for å plukke opp varene de har handlet på nett, kommenterer Tønnesen.
Hva gjelder fremtidsutsiktene er konsernsjefen ydmyk.
Markedet er ennå ikke friskmeldt, og folk flest merker fortsatt dyrtiden godt. Det betyr at mange fortsatt vil holde godt på lommeboka. For oss gir et marked med inflasjon dårlig forutsigbarhet, og det er absolutt nødvendig å følge utviklingen tett også fremover, avslutter Tønnesen.