ANNONSE

Tøffe tider – nye kjøpsvaner: "Mer sparing, gjeld og Temu-shopping"

Rune Reikerås, Regional Vice President i Salesforce Norge // Foto: Salesforce
Jimmy Andersson

Den økonomisk usikre tiden vi er inne i påvirker våre handelsmønstre og kjøpsvaner, det viser en ny undersøkelse fra CRM-selskapet Salesforce.

Til tross for at sparing er viktigst for de fleste, legger vi stadig mer penger i kinesiske shopping-apper som Temu og Aliexpress. Samtidig øker gjelden.

LES OGSÅ: Nordmenn handler mest fra Temu – etterfulgt av Zalando og Ebay: "Har absolutt alt"

Ifølge undersøkelsen Holiday Shopping Predictions har antallet netthandelstransaksjoner falt sammenlignet med 2022. Til tross for det søker forbrukere fortsatt aktivt etter rabatter og foretrekker butikkenes egne billigere merkevarer.

Samtidig har forbrukernes gjeldsbelastning økt og flere rapporterer viser at de inngår prisbaserte kompromisser, noe som gjenspeiles i økt gjeld på kredittkort med høye renter.

Bruken av kredittkort og alternative kredittformer, som kjøp nå, betal senere-tjenester, har ifølge Salesforce økt markant.

For å unngå økt gjeld, sparer forbrukere mer enn noensinne. Når vi spør dem hvordan de prioriterer inntekten sin, plasserer de fleste sparing øverst på listen. Deretter kommer fysiske varer og opplevelser. Dette står i sterk kontrast til fjoråret, da sparing kom sist, sier Rune Reikerås, Regional Vice President i Salesforce Norge.

Vekst i kinesiske shopping-apper

Forbrukere lokkes om mulig enda mer av lave priser i dyrtid, noe som har ført til økt popularitet for kinesiske apper som Aliexpress og Temu i vestlige markeder. Reikerås spår at disse appene vil kapre en betydelig del av det globale netthandelsmarkedet.

Dette sammenfaller med at transportkostnadene for middels lange distanser vokser, noe som også tærer på forhandlernes marginer. Reikerås mener at forhandlere bør tilby gratis frakt eller oppfordre kunder til å hente varene i butikk for å kutte kostnader.

Kunstig intelligens er også blitt en naturlig del av folks shoppingvaner.

Flere forbrukere forteller at de planlegger å bruke kunstig intelligens for å finne den perfekte gaven. Vi forventer at AI-baserte søk vil forbedre konverteringsratene betydelig sammenlignet med tradisjonelle søkemetoder, sier Reikerås.

Personalisering er nøkkelen

Med økende kostnader for digital markedsføring, må forhandlere fokusere på å engasjere allerede eksisterende kunder, legger Reikerås til. Lojalitetsprogrammer og poengoppsparing spiller en nøkkelrolle når det kommer til å tiltrekke seg og beholde kunder.

I tillegg viser dataene vi har samlet at to av fem julegavekjøp senere i år vil bli gjort av eksisterende kunder. Noe som understreker viktigheten av å opprettholde sterke kunderelasjoner for å sikre gjentatte kjøp.

Forhandlere bør utnytte kundeinformasjon som kjøperprofiler, preferanser og kjøpshistorikk. Disse dataene bør også gjøres tilgjengelige for butikkpersonalet og kundeservicerepresentanter for å forbedre kundeservicen, mener han.

Personalisering er nøkkelen. Vi anbefaler å belønne trofaste kunder med eksklusive fordeler som gratis ekspresslevering, gaveinnpakning, tidlig tilgang til salg, og unike produkter, sier Reikerås.

Del artikkel: