ANNONSE

Clas Ohlson øker salget – leverer på bred front: ”Mer enn våre langsiktige mål”

Kristofer Tonström, konsernsjef og adm. dir. i Clas Ohlson // Foto: Clas Ohlson
Den klassiske kjeden er i storform.
Jimmy Andersson

Clas Ohlson fortsetter å levere sterkt. I juni økte salget med 5 prosent, fra 748 til 789 millioner svenske kroner, sammenlignet med året før.

Hvis vi også legger til det oppkjøpte Spares-konsernet, utgjorde salget 853 millioner kroner. Noe som innebærer en økning på hele 14 prosent.

LES OGSÅ: Clas Ohlsons styrkebeskjed – snudde til overskudd i "tapskvartalet"

Vi økte salget mer enn våre langsiktige omsetningsmål også i regnskapsårets andre måned. Salget i sammenlignbare enheter økte med 3 prosent og den organiske salgsøkningen utgjorde 6 prosent, sier Kristofer Tonström, administrerende direktør og konsernsjef for Clas Ohlson, i en kommentar.

Øker i Norge

Den største økningen skjedde på det svenske markedet, der salget vokste med 11 prosent til 379 millioner kroner. Det økte også med 2 prosent i Norge til 331 millioner. Derimot gikk salget tilbake med -3 prosent i Finland til 78 millioner.

Arbeidet med å øke relevansen i produkttilbudet var fortsatt vellykket med en salgsøkning som fordelte seg bredt over sortimentet med vekst i fire av fem prioriterte produktnisjer.

Det er også verdt å merke seg at kjeden hadde 12 flere butikker i juni i år, sammenlignet med samme måned i fjor. Totalt er man oppe i 233 butikker.

Vi arbeider nå videre med våre ulike vekstinitiativer for å opprettholde det positive momentumet vi har skapt. Med tanke på utfordrende eksterne forhold, blant annet relatert til valutaeffekter, er vårt fokus på å skape effektivitet og konkurransekraft i alle ledd av fortsatt stor betydning, avslutter Kristofer Tonström.

Del artikkel: