ANNONSE

Kutter kostnader og øker lønnsomheten – men kjemper fremdeles i et tøft marked

Fredrik Palm, adm. dir. i Desenio // Foto: Desenio
"Fortsatt under press".
Linn Adine Andersen

Desenio rapporterer tirsdag morgen sine finansielle resultater fra årets andre kvartal. Til tross for en minsket omsetning øker plakatbutikken driftsresultatet, takket være bedre kostnadskontroll i perioden.

Desenio Q2 2024 (2023)

  • Nettoomsetning minsker til 166 MSEK (184,5)
  • Driftsresultatet (EBITA) øker til 6,3 MSEK (4,8)
  • Resultat før skatt endte på -22,8 MSEK (-17,4)

Desenios administrerende direktør, Fredrik Palm, forteller i en kommentar til rapporten at man på løpende bånd har forsøkt å ta de rette avgjørelsene som kompenserer for et tøft forbrukermarked.

Både kostnadskvoten for håndteringskostnader og administrative kostnader var lavere i det andre kvartalet 2024 sammenlignet med tilsvarende periode forrige år, sier Palm, før han fortsetter:

Det er ingen tvil om at vi kortsiktig operer i et marked for hjemmeinnredning som fortsatt er under press på grunn av lavere kjøpekraft hos kundene.

Skal snu salgsutviklingen

Ser vi på årets første seks måneder er Desenios omsetning ned 11,2 prosent sammenlignet med første halvår 2023, mens driftsresultatet (EBITA) er ned nærmere 38 prosent. I samme periode er resultat før skatt -26,7 millioner svenske kroner, til sammenligning med -8,2 millioner første halvår i fjor.

Vi har gjort og fortsetter å gjennomføre et stort antall endringer, noe som allerede begynner å vises i våre marginer, og vi er overbevist om vår evne til å også snu den negative salgsutviklingen, sier Palm.

Del artikkel: