Fem år senere er skepsisen Henrik Haukelidsæter møtte, gjort ettertrykkelig til skamme.
- Som navnet tilsier, selger vi alt du trenger til boligen. Vi leverer produkter for hele huset, men vi er særlig blant de fremste innen uterom, forteller daglig leder Henrik Haukelidsæter til eHandel.com..
Nettbutikken Tilboligen.no har i dag fem ansatte, showroom i Horten og kunder over hele Norge.
Starten på det hele var naturlig nok mer beskjeden. Det begynte som det ofte gjør - med tomme hender, noen gode ideer og et ønske om å skape noe eget.
At det var hage og uterom Haukelidsæter skulle drive med i dag, var imidlertid langt i fra gitt på forhånd.
- Vi var en vennegjeng som kom sammen. Alle var i andre jobber, men hadde lyst til å starte noe. Det begynte i det små. Noen kunne litt programmering, andre kjente noen leverandører. Snart oppsto det som etterhvert ble Tilboligen.no, forteller han.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
Drivhuseffekt
Mange aktører er i dag inne på deler av sortimentet til Tilboligen.no, men ingen har samme profil som nettbutikken.
Konseptet deres satt seg etter hvert, ifølge gründeren.
De begynte som en totalleverandør for bolig, men de så tidlig at det var på utendørsvarer at de virkelig traff godt hos kundene.
Med profilen fulgte også en del nybrottsarbeid, ifølge Haukelidsæter.
- Vi var blant de aller første som solgte drivhus på nett. Mange mente det ville være vanskelig å selge så store varer uten en fysisk butikk, men i dag finnes det rundt 4-5 aktører som har kommet etter oss.
PÅ KONTORET: Henrik Haukeslidsæter og Joakim Rognlien diskuterer dagens dont. Foto Tilboligen.no
Haukelidsæter, som har vært i bransjen en stund, har sett sin dose netthandelskepsis opp gjennom årene. Nå gleder han seg over tyngden bransjen etter hvert har fått hos både produsenter og forbrukere.
- Før var det å være nettbutikk langt fra positivt. Så gikk det et par år og ting snudde helt. Produsentene som tidligere var skeptiske, vil nå mer enn gjerne handle med deg.
LES OGSÅ: OsloDeco.no: Interiørmagasin og butikk i ett - på nett
God vekst i hagen
Tilboligen.no begynte for alvor å se potensial i nettbutikken i 2010. De første ansettelsene kom året etter - og i 2012 tok Haukelidsæter over som daglig leder.
I 2014 stiftet de E-handel Invest AS, da med faste intensjoner om å satse på konseptet.
Siden da har utviklingen gått raskt. Organisasjonen er trimmet, lager er outsourcet og nyansettelser innenfor markedsføring og teknisk utvikling er gjort; viktige justeringer som reder grunnen for solid vekst i årene som kommer.
- Vi har særlig brukt 2016 på å rigge oss godt for vekst. I år budsjetterer vi 15 millioner i omsetning, men det er ingenting i veien for at vi kan komme oss opp på 20-tallet, sier Haukelidsæter.
Spirende bransje
Fremtidsutsiktene er det beste med å drive netthandel, ifølge Haukelidsæter.
Å handle på nett er fortsatt et relativt nytt fenomen.
Alt fra transportørtilbud til nettbetalingsløsninger er mye mer tilrettelagt for nettbutikker i dag enn for bare noen få år siden. Han har selv opplevd en tid hvor ting var langt fra så enkelt, og han venter i spenning på hva som kommer.
- Vi har kun sett begynnelsen, mener gründeren.
- Det er en ung og innovativ bransje som fortsatt er i startgropa. Nå skal for eksempel matbutikkene for alvor satse på nett. Vi vil se en stor utvikling etter hvert som volumet øker, sier han.
Suksessoppskriften
Fem år med vekst tyder på at mye gjøres riktig hos Haukelidsæter & Co.
- Hva er oppskriften?
- Det viktigste er å tilby gode produkter. I tillegg til kvaliteten er det også smart å finne produkter som ikke veldig mange andre selger. På den måten blir du litt mindre konkurranseutsatt, fortelelr han.
Til sist peker gründeren på pålitelighet og service.
- Vi har hele tiden hatt i bakhodet at vi overfor kundene skal være en pålitelig aktør med mye kunnskap som gir god hjelp når de tar kontakt, selv om vi er en nettbutikk.
Han merker også at showroomet deres, hvor folk kan komme å se produktene, har god effekt hos kundene.
- På produkter under 10 000 kroner er ikke dette så viktig. Men på store ting som koster opp mot 30 000 kroner vil en del folk gjerne se produktet. Vi ser også at om de først kommer til showroomet, blir det nesten garantert kjøp. Da er de helt i slutten av kjøpsprosessen. Folk tør å bruke penger på nett, men showroomet gir oss en ekstra dimensjon, forteller han.
Voksesmerter
Den bratteste kneika for Tilboligen.no var utfordringene rundt det å gå fra en liten start-up til veletablert bedrift.
Å gå fra å gjøre alt selv, til å sette bort ting og finne rett arbeidstaker til rett jobb, er ikke alltid like enkelt, ifølge Haukelidsæter.
En annen stor utfordring de møtte i flere varianter handlet om å finne løsningene som fungerte godt for en voksende bedrift.
- Det var veldig vanskelig å finne gode samarbeidspartnere som kunne være med å ta oss fra å være en liten aktør til noe større. Som nyetablert har du begrenset med midler og kunnskap. Likevel må du etter hvert kjøpe tjenester som best du kan. Ofte møter du konsulenter som jobber på timer for hver minste lille ting og som ikke ofrer deg en tanke etter jobben er ferdig, forklarer han.
LES OGSÅ: Purnorsk.no: Her rendyrkes norsk design
Lanserer totalløsning for nettbutikker
Haukelidsæter har snudd dårlige erfaringer med samarbeidspartnere til noe positivt.
I disse dager er nemlig en ny forretningsidé på trappene hos gründeren, som ruller ut satsningen i løpet av første kvartal neste år.
Målgruppa er start-ups mellom 0 og 15 millioner i omsetning.
Artikkelen fortsetter under bildet
Henrik Haukelidsæter.
Foto: Tilboligen.no
Basert på egne erfaringer skal konseptet gi kundene en totalløsning som dekker alle behovene en nettbutikk har.
- Per dags dato har jeg aldri møtt en konsulent som selv har erfaring fra drift av nettbutikk. Da blir det mye teori. Selv har jeg erfaring fra dette her, vet hvilke utfordringer du møter og hva som er viktig for å lykkes, forklarer Haukelidsæter.
- Får vi noen gratis gründertips?
- Ikke driv eget lager. Det holder kostnadene nede, gir kundene bedre service og holder infoen i nettbutikken mer korrekt. Dette gjør kundene mer fornøyd, og du får også mye mer tid til å jobbe med de tingene som skaper verdi. Som markedsføring og utvikling av produktsortimentet ditt.
- Vær forsiktig med bruk av konsulenter. Du kjenner produktene dine. Du må selv ha kontroll på hva som selges. Du vet best selv hva som gir resultater og hva du tjener mest penger på. I tillegg har du gjerne begrenset med ressurser. Det betyr at du selv må lære deg mye av det konsulenter gjør for større firmaer.
- Prøv å bygge organisasjon raskt. Kom i posisjon til å ansette - heller enn å gjøre alt selv. Bruk gjerne billig arbeidskraft på de enklere oppgavene, gjerne lærlinger eller liknende. På de viktige oppgavene er det lurt å ansette mennesker som er flinkere enn deg selv - så gi disse tillit. På den måten kan andre kan ta seg av de enklere oppgavene, og du får frigjort tid til å jobbe med de tingene som gjør at bedriften utvikler seg.
Sosialt konsept
Tilboligen.no er godt på vei mot en veletablert posisjon i sitt segment. Målet fremover er å bygge konseptet enda tydeligere og bli enda flinkere på bedriftens definerte satsningsområder; produkter som skaper trivsel for hele familien i hus, hage og uterom.
- Vi skal bli best på å levere produkter som skaper trivsel og hygge i hus og hage. Gjerne ting som aktiviserer familien til å gjøre sunne aktiviteter sammen. Kvalitetstid! Det er vår misjon. Det skal vi bli enda bedre og enda tydeligere på.
Veien hit har bydd på både mot- og medvind, men Tilboligen.no har bestått prøvelsene. Haukelidsæter gleder seg til fortsettelsen.
- Vi føler at vi fortsatt er gründere. Går det slik vi håper og tror de neste par årene, begynner virkelig innsatsen å gi avkastning, sier han helt til slutt.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!