I stedet for å fase ut tredjeparts-cookies, vil vi introdusere en ny opplevelse i Chrome som lar folk ta et informert valg for deres nettsurfing, og de skal kunne justere dette valget når som helst, skriver Googles Anthony Chavez, VP Privacy Sandbox.
Søkegiganten skal nå føre diskusjoner med tilsynsmyndigheter om denne endringen. At flere endringer kan oppstå virker altså ikke helt umulig, men Google har i alle fall fremlagt hvordan de ønsker å løse problemet. En løsning som ikke inkluderer å fullstendig blokkere tredjepartscookies.
"Mottatt med lettelse"
Vi spurte Google Ads-eksperten Karl Lindberg hva denne endringen egentlig betyr.
Hva innebærer dette for annonsemarkedet på nett?
Google annonserte allerede i 2020 planen om å fjerne tredjepartscookies. At fristen deretter har blitt utsatt flere ganger har skapt usikkerhet hos annonsører. Forslaget som nå er kommunisert har blitt mottatt med lettelse for noen annonsører. Vi i AdRelevance anbefaler fortsatt aktivt å jobbe videre med samtykkeløsninger som tilrettelegger for datainnsamling på en sikker måte, for eksempel ved hjelp av en Consent Management Platform, sier Lindberg.
Tror du at Google vil klare å holde seg til denne nye retningen, eller vil de bli presset til å blokkere?
Google virker å ha kommet frem til at det beste alternativet for dem er å gi forbrukerne valget, og det er jo positivt i seg selv. Viktig å påpeke at dette er et forslag og ikke bekreftet at det vil bli nøyaktig slik. Siste ordet er ikke sagt, det er mange som mener at Google fortsatt burde gå mot å fjerne cookies helt. Dette vil trolig bli diskutert flere ganger.