ANNONSE

Netthandel tester norske kundeklubber – disse imponerte mest

Hvordan står det til i norske kundeklubber?
Linn Adine Andersen

Kundeklubber er i vinden. Det gjelder ikke bare å attrahere nye kunder – alle vil ha lojale kunder som vender tilbake igjen, og igjen.

De siste årene har vi sett flere, både store og mindre aktører, etablere kundeklubber. Det er for mange en svært viktig investering for å skape fellesskap og pålitelige kunder.

Vi ser trenden også fra andre hjørner av bransjen. For eksempel tilrettelegges det for enklere registrering av nye medlemmer i kundeklubber hos Vipps, hvilket raskt og greit skal sikre enklere innhenting av kundedata. Aktører som Voyado seiler også greit på bølgen av e-handlere som er villige til å betale for å engasjere, underholde og kutte priser for kundene i bytte mot data.

Undertegnede har denne sommeren tatt på seg å sjekke ut et par kundeklubber. Mange aktører nevner kundeklubben når de forklarer hvordan de jobber for en sømløse omnikanal. Er det egentlig så sømløst?

Aktørene vi har testet er et knippe omniaktører med nettbutikk og fysiske butikker i Norge, nemlig Clas Ohlson, XXL, Netonnet, Blivakker, Ikea og Power.

Vi har sett på kriterier som brukervennlighet, smidighet, og omni-løsninger som for eksempel enkel retur via nettbutikk og hvordan aktørene knytter muligheter i digital handel opp mot fysisk handel.

La oss begynne denne uhøytidelige og subjektive undersøkelsen på samme måte som kundene begynner sin kundeklubb-reise: ved å bli medlem.

Registreringen – fornøyelig prosess eller rent besvær?

Alle registreringsprosesene var forholdsvis enkle. Man legger igjen e-postadresse og velger seg et passord, og så er man medlem.

Men det er likevel et par steder det ble hakk i plata.

Selv om det hos XXL står "Logg inn" og hos Clas Ohlson "Logg inn/Bli medlem", fører knappene til samme, neste rute. Her er det veldig enkelt å kjapt fylle inn e-post og passord, for deretter å tenke at dette er registreringsprosessen. Slik er det ikke, og man må huske å trykke "Bli medlem" i denne ruten, hvis ikke må man fylle inn informasjonen to ganger – slik som meg.

Unødvendig strengt å påpeke, tenker kanskje du? Vel, det er en ærlig sak. Ting skal gå kjapt og smidig – og det ville kanskje vært en fordel å splitte innloggingsalternativer og registreringen som nytt medlem, eventuelt gjøre det tydeligere hvor man skal klikke om man ikke allerede er medlem.

Vi går videre.

Velkommen!

Jeg er nå innmeldt i fem kundeklubber og mottar hyggelige e-poster med velkomstord. De er alle enkle og informative. Jeg får beskjed om hvor jeg kan logge inn på mine sider i de respektive nettbutikkene, og eventuelt hvilke faste fordeler jeg alltid har som medlem.

Som den mellomgenerasjonen jeg er, dinglende mellom millennials og generasjon z, er det kanskje ingen overraskelse at Blivakkers velkomstmail traff meg best, og jeg er nok en god representant for deres kundegruppe. Her er det emojier, chatruter og mye som skjer – men likevel oversiktlig.

Skjermdump fra Blivakkers velkomstmail.

Så til den helhetlige opplevelsen av de ulike kundeklubbene på nett. Her er det overraskende varierende kvalitet, og det er noen som skiller seg ut som mer attraktive og oversiktlige enn andre.

Vi tar for oss nettbutikk for nettbutikk og begynner med første på lista: Clas Ohlson.

Club Clas

Hos Club Clas har jeg tilgang til mine bestillinger, innstillinger og medlemstilbud – lett tilgjengelig. Under kontaktopplysninger kan man ikke bare velge mellom å bli kontaktet på SMS eller e-post som hos de fleste andre, men også hvilken informasjon man ønsker tilsendt.

Jeg huker av for SMS og e-post (er det fremdeles noen som ønsker brosjyrene tilsendt per post?) og velger at jeg kun ønsker personlige tilbud og nyhetsbrev. Medlemsundersøkelser orker jeg ikke forholde meg til – og huker lettet vekk dette alternativet.

Under medlemstilbud kan man enkelt shoppe, som ellers i nettbutikken, mellom rabatterte varer. De kan sorteres etter kategori, prisklasse, høyeste rabatt og lagerstatus. Veldig fint!

Skjermdump fra Clas Ohlsons kundeklubb, Club Clas.

Også et pluss i boka for at man kan velge sin favorittbutikk og enkelt se om produktene er på lager i den valgte butikken.

Hos Club Clas er det oppsummert enkelt og oversiktlig. Kanskje litt for enkelt? Jeg føler meg ikke som en del av et fellesskap, men det krever kanskje et litt lenger medlemsforhold. Dessuten savner jeg mer informasjon om hvor mye jeg faktisk kan spare på å være medlem, samt mer personlige tilbud.

✔️Oversiktlig

✔️Kjøpshistorikk

✔️ Favorittbutikk

✔️Alle medlemstilbud er samlet i "egen nettbutikk"

✖️ Ingen favorittliste

✖️ Litt vanskelig å finne informasjon om returer

XXL Reward

Også hos XXLs kundeklubb har jeg lett tilgang til mine bestillinger, innstillinger og medlemstilbud.

Det første som møter meg er at jeg allerede ved innmelding fikk en gavesjekk på 1000 poeng, med videre informasjon om at jeg må samle ytterligere 200 poeng for å få en bonussjekk. Disse poengene samler jeg naturligvis ved å bruke penger i nettbutikken eller butikkene deres.

Når du har kommet opp i 1200 poeng, genererer dette en verdisjekk på 30 kr, skriver XXL. 

En rabatt på 30 kroner per 1200 brukte kroner er kanskje ikke det mest forlokkende – men bedre enn ingenting. Det blir for meg litt som å handle mer enn man egentlig hadde tenkt, for å få gratis frakt.

Mer motiverende er det at man på utvalgte medlemsdager får doble eller triple poeng på alle kjøp, og at man som medlem får inntil 40 prosent rabatt på enkelte medlemskampanjer. For de oppmerksomme medlemmene er det altså mer penger å spare her.

✔️ Oversiktlig

✔️ Kjøpshistorikk

✔️ Favorittliste

✔️ Personlige fordeler kan brukes i butikk og på nett

✖️ Ingen favorittbutikk

✖️ Litt vanskelig å finne informasjon om returer

✖️ Litt gnient bonuspoeng-program?

Klubbhylla

Netonnets kundeklubb går under navnet Klubbhylla. Designmessig er ikke førsteinntrykket veldig imponerende, men det er fullt ut en fungerende og oversiktlig kundeklubb.

I Klubbhylla har man tilgang til noen faste avtaler, som for eksempel alltid 90 dagers åpent kjøp, i tillegg til at man alltid har 20 prosent rabatt på montering gjennom tjenesten Luado.

Vi ser kjøpshistorikk, har enkel tilgang på bruksanvisninger og kan som normalt huke av for hvor og om man ønsker markedsføringen rettet under personopplysninger.

Innstillinger derimot – den siden er "lagt på hylla, sendt i retur eller gått seg vill på det kolossale lageret", som de selv skriver.

Det som skiller seg mest ut hos Netonnets Klubbhylla er nok produktlistene deres. Dette er ikke ukjent lister hvor man lagrer produkter man er interessert i. Den er ikke like enkel som resten av Klubbhyllas sider – eller som konkurrentenes favorittlister.

Netonnets produktliste var noe tungvint å bruke.

Til forskjell for hva folk flest kanskje er vant med, så kan man ikke hos Netonnet scrolle gjennom produktsidene og "like" eller klikke på hjertet på produktet man liker, slik at det automatisk lagrer seg i en favorittliste. Her må man heller inn på Klubbhyllas produktlister, søke opp det produktet man vil ha i listen, og deretter velge det. Ikke like smooth, altså. Men, pluss for at listen både kan deles, printes eller mailes til venner og familie.

✔️ Oversiktlig

✔️ Kjøpshistorikk

✖️ Ingen favorittbutikk

✖️ Tungvint favorittliste

Blivakker

Hos Blivakker må vi nevne at vi kommer til en nyoppusset nettbutikk, i den forstand at sminkeaktøren relanserte nettbutikken med ny logo og nytt design tidligere i år.

Her er det litt flere faner å plukke mellom for innloggede klubbmedlemmer, som mine hits, ordre, min profil, kundeservice, gavekort, favoritter og produktanmeldelser.

Det første man får tilgang til og oversikt over er rabatter, både brukte og tilgjengelige. De er tydelige, og man ser utløpsdato på kupongene. Det samme gjelder fanen som heter mine gavekort. Veldig praktisk!

Det er dog en ulempe at man, hos Blivakker som nå ikke lenger er en pure player, ikke kan benytte seg av medlemsrabattene og kupongene i fysisk butikk, kun i nettbutikk.

I det store og hele er dette kanskje den mest imponerende velkomsten jeg har fått som kundeklubbmedlem. Her får jeg mer enn forventet.

✔️ Oversiktlig

✔️ Kjøpshistorikk

✔️ Smidig tilgang til kundeservice og returer

✔️ Fordeler løftes tydelig frem

✖️  Ingen favorittbutikk

✖️  Rabattkuponger som kun fungerer i nettbutikk

Ikea Family

Hei og velkommen til Ikea Family, står det på møbelgigantens nettsider.

Som medlem får man tilgang til en egen Ikea Family-profil, som er enkel og tradisjonell med oversikt over tidligere kjøp, og favorittlister. Man kan også her, som hos Club Clas, velge sitt foretrukne varehus slik at man enkelt ser om varene er på lager der.

Man får tilgang til Ikea-Family tilbud, har faste avtaler som for eksempel forsikring om man er uheldig å ødelegger noe før det tas i bruk, og man får tilgang til liveshopping-sendinger.

Ikea er forøvrig den eneste av denne undersøkelsens testemner som også har app. Det vil jeg trekke frem som et stort pluss - da det tross alt er på de håndholdte skjermene vi spanderer mesteparten av tiden vår. Dessuten føles alt mye smidigere i app enn i nettleseren.

✔️ Oversiktlig

✔️ Kjøpshistorikk

✔️  Favorittliste

✔️ Enkelt å registrere retur

✔️  Favorittbutikk

✖️  Få personlige tilbud

MyPower

Videre til elektronikkaktør nummer to: Power. Det er vanskelig å unngå en sammenligning med Netonnets Klubbhylla, som føltes mindre gjennomført enn Powers kundeklubb.

I menyen til venstre har man tilgang på alt en måtte ønske seg og mer til. I tillegg til den faste kjøpshistorikken, oversikt over favoritter og medlemstilbud, er det enkel tilgang til oversikt over produkter man eventuelt har på service/reparasjon, og deres grønne satsing RePower løftes frem.

Skjermdump fra Powers MyPower-sider

Likt som hos XXL tjener man hos Power poeng, eller bonus, når man handler i butikk og på nettbutikk. Her får man to prosent av totalsummen i oppspart bonus. Et lite minus er dog at man mister bonusen etter to år om man ikke bruker den innen den tid.

Her kan det hende at undertegnede er en uvanlig treg elektronikk-kunde som handler alt for sjeldent, men den gang ei – skulle gjerne hatt den bonusen neste handletur om det så er om en måned eller halvannet år.

✔️ Oversiktlig

✔️  Kjøpshistorikk

✔️  Favorittliste

✔️  Favorittbutikk

✖️ Litt gnient bonuspoeng-program?

✖️ Ingen enkel måte å registrere retur på

Kundeklubb – noe for alle?

Okei – det er tid for en oppsummering. Et par kriterier lå som nevnt til bunns, som brukervennlighet og smidighet. Annet enn dette var jeg stort sett ready to be blown away.

Jeg lar meg ganske lett imponere, har jeg alltid tenkt. Nå er jeg imidlertid litt usikker. Eller kanskje er jeg for streng? Å måtte skrive inn e-postadresse og ønsket passord to ganger oppleves for meg unødvendig. Men, andre er kanskje mer tålmodige.

Jeg tar meg selv i å ha en liten ønskeliste på slutten av denne uhøytidelige undersøkelsen.

Kunne man for eksempel hatt et vindu, la oss si på 15 minutter, hvor det går an å endre ordren sin? Det er så fryktelig kjedelig å oppdage at man har glemt noe rett etter at ordren er godkjent. (Og ja, det er fort gjort til tross for de utallige “Har du glemt noe?” eller “Vil du legge til dette i handeklurven din"-påminnelsene).

Et pluss i slike tilfeller er i alle fall om det er enkel tilgang til kundeservice slik at man kjapt kan sende en beskjed om å endre ordre, leveringsadresse eller lignende.

Det er også vanskeligere hos noen å finne informasjon om hvordan man returnerer produkter – til tross for at nettbutikken faktisk har veldig enkle løsninger for returer. Jeg tenker det ville vært en fordel å løfte returordninger godt synlig inne på kundeklubbens sider, til tross for at returer er en stein i skoen hos mange e-handlere og noe man selvfølgelig forsøker å unngå.

Å kunne se hvor mange kroner og øre man faktisk har spart på å være medlem – typ som i Rema 1000 sin Æ-app, ville vært en fin motivasjonsdriver. Og får man på plass at man i alle kundeklubber kan bruke rabatter og kuponger på tvers av fysisk og digital handel, ja, da har man et storfornøyd kundeklubb-medlem i meg.

Del artikkel: