CPSC meddeler i en uttalelse at de har funnet Amazon ansvarlig i henhold til føderal sikkerhetslov for farlige produkter som selges på markedsplassen.
I en enstemmig avstemning fastslo kommisjonen at Amazon var en "distributør" av produkter som er defekte eller ikke oppfyller føderale sikkerhetsstandarder for forbrukerprodukter, og derfor bærer det juridiske ansvaret for at de tilbakekalles, skriver CPSC.
"Mislyktes å informere"
Akkurat denne avgjørelsen omfatter cirka 420 000 solgte varer. Det dreier seg om alt fra karbonmonoksiddetektorer, hårfønere uten støtbeskyttelse og pyjamaser for barn som brøt mot føderale brannsikkerhetsstandarder.
Kommisjonen fastslo at disse produktene, listet på Amazon.com og solgt av tredjepartsselgere som bruker programmet Fulfilled by Amazon, utgjør en "betydelig produktrisiko" i henhold til Consumer Product Safety Act (CPSA).
Videre mislyktes Amazon med å informere offentligheten om disse farlige produktene og tok ikke passende tiltak for å oppmuntre sine kunder til å returnere eller ødelegge dem, noe som innebar en betydelig risiko for skader for forbrukerne.
Amazon kan altså ikke skyve ansvaret over på selgerne og beordres nå til å lage en plan for tilbakekalling. Samt for å informere forbrukere og offentligheten om de farlige produktene. Cirka 375 000 kunder skal ha blitt utsatt for alvorlig risiko ifølge myndigheten.
I stedet for å tilbakekalle produktene, som ble solgt mellom 2018 og 2021, skal Amazon ha sendt meldinger til kundene som tonet ned risikoene og lot kundene ta beslutningen om å ødelegge varene. Ord som tilbakekalle og returnere skal e-handelsgiganten ha unngått, ifølge CPSC.
"Ser frem til retten"
Kort oppsummert har Amazon ikke fulgt de standardene som finnes ved en tilbakekalling og som styres av loven i flere tilfeller. Amazon er imidlertid ikke enig i myndighetens dom.
Vi er skuffet over CPSC's avgjørelse. Vi planlegger å anke avgjørelsen og ser frem til å presentere vår sak i retten. Da vi først ble informert av CPSC for tre år siden om potensielle sikkerhetsproblemer med et lite antall tredjepartsprodukter i sentrum av denne rettssaken, informerte vi raskt kundene, instruerte dem om å slutte å bruke produktene og tilbakebetalte dem, sier Amazon i en uttalelse.