Med en sterk konvertering av butikkbesøk til salg på alle markeder økte salget i sammenlignbare enheter med 9 prosent i juli. Den totale organiske salgsøkningen var på 12 prosent, kommenterer Kristofer Tonström, administrerende direktør og konsernsjef for Clas Ohlson, og fortsetter:
Veksten kommer fra en positiv utvikling innen alle prioriterte produktnisjer, noe som viser at vi også i juli har lyktes med å være relevante for våre kunder gjennom å stadig forbedre tilbudet.
Sverige øker mest
Den største økningen skjedde på det svenske markedet, hvor salget vokste med hele 15 prosent til 394 millioner svenske kroner. Samtidig økte Norge med 6 prosent til 364 millioner, mens man i Finland så en økning på 4 prosent til 95 millioner kroner.
Det er også verdt å merke seg at kjeden hadde 12 flere butikker i juli i år, sammenlignet med samme måned i fjor. Totalt er de oppe i 233 butikker. Men det er ikke bare gull og grønne skoger.
Vi ser samtidig en fortsatt negativ påvirkning fra valutaer samt en mer turbulent makroøkonomisk situasjon. Dette understreker viktigheten av vårt pågående arbeid med å skape effektivitet og konkurranseevne i alle deler av virksomheten for å kunne levere på våre mål om bærekraftig og lønnsom vekst, sier Tonström.