- Ja, det stemmer at vi planlegger åpning av nettbutikk i Norge og Sverige. Vi har ikke alle detaljene på plass ennå, men vi regner med åpning i mars 2017, sier Per Jacobsen, administrerende direktør i Jula Norge.
Bakgrunnen for at vi tok kontakt er en stillingsannonse som ligger på Finn.no. Her går det klart frem at Jula søker en ecommerce-spesialist som vil bidra til å etablere netthandel i Norge.
La ned nettbutikken for fem år siden
Jula avviklet i 2011 sin satsing på postordre og netthandel, for heller å satse på fysiske butikker og en egen kundeklubb. Per i dag har de mer enn to millioner medlemmer i JulaClub. På nett i dag har de bare en såkalt digitalkatalog hvor man kan se hva butikkene har å tilby.
I april i år sa Jacobsen følgende til Netthandel.no:
- Vi hadde ikke de beste tekniske løsningene, og det var dyrt. Samtidig var vi midt inne i den verste etableringsfasen i Norge, så derfor valgte vi å legge nettbutikken litt til side. Men jeg tror tiden begynner å modnes for å se på mulighetene for en nettbutikk igjen. Vi skal i alle fall vurdere det.
Og fra og med mars neste år blir de vurderingene en realitet.
Nesten to milliarder i omsetning
I løpet av de åtte årene som er gått siden Jula ble etablert i Norge, har de etablert 30 varehus på norsk jord.
- Vi ender med stor sannsynlighet opp på 1,9 milliarder kroner i omsetning i år, sier Jacobsen, som sammen med en administrasjon på totalt 17 personer kontrollerer Julas tilstedeværelse i Norge fra et kontorbygg på Lørenskog i Akershus.
(Foto: Jula)