Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sannsynlig Ægo-stunt fra Reitangruppen: - Æ som i æpp

Sannsynlig Ægo-stunt fra Reitangruppen: - Æ som i æpp
Appen Vigo gjør det mulig for kunder å levere varer til andre kunder. Her en syklende danske på vei hjem til en annen Rema 1000-kunde med dagens vareinnkjøp.
Foto: Vigo/Rema 1000
Netthandel

Onsdag lanserer Rema 1000 ifølge seg selv noe av det råeste norsk dagligvare har sett. Mye tyder på at det er snakk om lansering av appen Ægo.

ANNONSE

Onsdag denne uken har Rema 1000 varslet at de har store ting på gang.

På tampen av fjoråret postet den norske dagligvaregiganten innlegget «Æ kjæm snart» på Facebook. Her spekuleres det i hva Rema førstkommende onsdag kommer til å servere norske forbrukere.

I skrivende stund har nesten 500 personer kommentert innlegget, og gjennomgangstonen blant mange av kommentatorene er at det er en ny app på gang. Innlegget er snart sett av en halv million Facebook-brukere.

«Æ som i æpp» er kommentaren fra en.

«Definitivt en «æpp» som er moderne, nyttig, enkel, unik, holder orden, kan hjælp dæ», skriver en annen.

«Regner med det er Rema Vigo i Danmark som kommer til Norge. Google Rema Vigo», skriver en dame.

5. oktober i fjor mottok Patentstyret en søknad fra Rema 1000 om bruk av bokstaven æ i rødt, hvitt og blått. Det søkes om bruk av bokstaven i syv forskjellige kategorier.

Ifølge Adresseavisen har den trønderske dagligvarekjeden også søkt om patent på delingsøkonomi-appen Vigo som Rema har i Danmark.

App-prosjekt testet i Danmark

Netthandel.no skrev i september i fjor om Rema 1000 i Danmark og et nettprosjekt som så for seg å revolusjonere matinnkjøp på nett via appen Vigo.

Appen gjør det mulig for vilt fremmede mennesker å handle og levere varene hjem til deg dersom du ikke har tid til å handle selv.

Alle de danske Rema 1000-butikkene var med i prosjektet som ble lansert 25. oktober i fjor.

Rema 1000 i Norge sa den gang til Netthandel.no at de kjente til konseptet, men at de ikke hadde tatt stilling til om dette kom til å bli aktuelt å innføre i Norge.

- Men vi følger med på utviklingen, sa kommunikasjonsrådgiver Amalie Knudsen i september.

I dag vil ikke Rema 1000 Norge kommentere saken overfor Retailhandel.no, men henviser til å følge med på hva som skjer på onsdag.

Mye tyder derfor på at alle landets Rema 1000-kunder blir presentert for en app.

20. oktober 2014 sikret Rema 1000 seg domenenavnene ægo.no og aego.no.

Bokstaven æ har fått mye oppmerksomhet de siste dagene. Flere Rema 1000-butikker over hele landet har den siste tiden endret litt på logoen med å bytte ut en e med en æ.


Noe er i gjære.

Noe er i gjære.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Slik fungerer Vigo-appen i Danmark

Når man har bestemt seg for å la en annen stå for handlingen, blir bestillingen åpen på app-plattformen for alle innkjøperne i kundens nærområde.

Man velger selv tidspunkt for levering, men det er ingen leveringssikkerhet da det avhenger om det er innkjøpere i området - og om en eventuell innkjøper ønsker å si ja til oppdraget.

Innkjøperne må maksimalt bruke en time fra de går ut av butikken til de er hjemme hos mottakeren. Om bestillingen inneholder frysevarer er maksimal leveringstid satt til 30 minutter.

Prisen for å benytte seg av tjenesten til Vigo koster kjøperen mellom 39-59 kroner. Denne summen går direkte til innkjøperen - minus en liten del til å dekke forsikring.

Når man bestiller varer til levering blir totalbeløpet - inkludert summen innkjøperen skal ha for jobben -  reservert på kundens MobilePay-konto.

Når kundene mottar handleposene, og varene sjekkes og blir kvittert for, blir pengene trukket fra kundens konto.

Butikkene som varelager

Appen gjør at Rema 1000 i Danmark ikke behøver å investere i store varelager, men kan i stedet benytte de allerede eksisterende butikkene som et varelager.

På den måten trenger ikke kjøpmennene å frykte for at netthandelen skal ødelegge businessen for dem.

Ettersom alle Rema-butikkene i Danmark innlemmes i app-prosjektet, betyr dette at folk i byer så vel som i mer rurale strøk kan ha like stort utbytte av innkjøpsmulighetene som appen tilbyr.

- Netthandel og delingsøkonomi skal ikke bare være forbeholdt de som bor i byer eller handler stort. Det skal være lokalt og for alle, og det skal vi gjøre med Vigo. Vi håper at alle i Danmark kan få levert varene hjem på døren, sa Henrik Burkal, Rema 1000-direktør i Danmark, i forbindelse med app-prosjektet.

Del artikkel: