ANNONSE

Ebay endrer avbestillingspolicy – gjør det enklere å kansellere kjøp

"Har vist seg å redusere antall returforspørsler".
Jimmy Andersson

Ebay, en av de største nettmarkedsplassene i Europa, planlegger å gi kundene mer fleksibilitet til å avbestille sine kjøp.

Snart kan de avbestille en ordre så lenge selgeren ikke har merket den som sendt. Noe som selskapet beskriver som en forenkling som skal være til fordel både for kjøpere og selgere.

LES OGSÅ: Nordmenn handler mest fra Temu – etterfulgt av Zalando og Ebay: "Har absolutt alt"

Den nye policyen trer i kraft 28. august. Og Ebay har informert sine salgsparter i blant annet Storbritannia, Tyskland og Frankrike.

Endringen gjør at kjøpere med et trykk på «Avbestill ordre»-knappen kan trekke tilbake sitt kjøp, og selgeren vil bli varslet. Selgeren har deretter tre dager på seg til å godta eller avslå forespørselen.

For betalte ordre vil Ebay automatisk avslå forespørselen etter tre dager, men vi oppfordrer selgere til å svare raskt, skriver selskapet.

"En minimal økning"

Ebay oppfordrer også selgere til å imøtekomme avbestillingsforespørsler, og gir flere grunner til dette.

Når det er mulig, anbefales det å godta forespørselen, spesielt hvis den sendes innen minutter eller noen timer etter at en ordre er plassert. Å gjøre dette har vist seg å redusere antall returforspørsler og saker som att kunden "ikke har mottatt varen", og oppmuntrer kjøperen til å komme tilbake til Ebay for sitt neste kjøp.

Etter godkjenning lover Ebay å automatisk utstede full refusjon til kjøperen og gebyrkreditt til selgerne i henhold til deres gebyrkredittpolicy.

Tidligere hadde kjøpere kun én time til å avbestille en ordre etter at den var plassert. Selskapet begrunner policyendringen med resultater fra utførte tester.

I tidligere tester resulterte disse endringene i en minimal økning i avbestillingsforespørsler, med en total gjennomsnittlig avbestillingsrate på 1 prosent, fra 0,9 av 100 transaksjoner til 1,1 av 100 transaksjoner. Dette førte også til en merkbar 25 prosent forbedring i kjøpertilfredshet, noe som økte sannsynligheten for gjentatte kjøp.

Del artikkel: