Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Vil møte konkurransen fra Tiktok – Youtube stepper opp shopping-gamet

Foto: Istock
Utvider samarbeidet med Shopify.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Youtube vil møte konkurransen fra Tiktok Shop og trapper nå opp sitt samarbeid med Shopify for å få flere til å handle fra plattformen når de ser på videoer av kreatører som promoterer merker og varer.

Dette skal de gjøre ved å få med flere merkevarer i sitt Youtube Shopping affiliate-program. Tusenvis av nye merker vil inkluderes etter utvidelsen.

ANNONSE

Samtidig lanserer man også en Chrome-utvidelse som skal gjøre det enklere for kreatørene å lagre produkter de ønsker å promotere på et senere tidspunkt, mens de surfer på merkenes nettbutikker. Dette skriver amerikanske Techcrunch.

Både utvidelsen av Youtube Shopping og lanseringen av Chrome-utvidelsen gjelder i første omgang i USA, hvor Tiktok Shop ifølge avisen skal ha nådd en halv million forhandlere i løpet av fjoråret. Tiktok Shop sikter mot en omsetningsøkning til 17,5 milliarder dollar, hvilket tilsvarer 184 milliarder kroner, i USA i år.

Med sine nysatsinger håper såklart Youtube å ta en større del av e-handelskaka i USA, hvor seertiden på shoppingrelaterte videoer på plattformen skal ha økt med 25 prosent i løpet av 2023.

Del artikkel: