Stokke som er mest kjent for sine tripp-trapp-stoler, ble i 2013 solgt til den sør-koreanske spillgünderen Jung-Ju Kim etter å ha vært i norsk eie siden oppstarten i 1932.
Selskapet har fortsatt sitt hovedkontor på Sunnmøre, mens mye av produktutviklingen foregår i Oslo. Men det er ikke her i nord at Stokke nå ser for seg noen stor kundevekst.
- Vi er så sterke i Norge at det neppe er mulig å vokse mer her, i alle fall med dagens produktportefølje. Derfor satser vi heller i land med større potensial for vekst, sier administrende direktør Anton van de Putte til Finansavisen.
Et viktig satsingsområde er åpningen av flaggskipbutikker. Den første åpnet i Shanghai i Kina i år, mens den andre ble åpnet i september i Seol i Sør-Korea. Nylig åpnet Stokke også butikk i Moskva. Flere kommer i tiden som kommer, skal vi tro Stokke-sjefen.
- Ut fra dagens planer er det realistisk å åpne fem eller flere butikker i året som kommer. I løpet av de fem neste årene vil jeg anslå at vi har over 50 egendrevne eller egeneide butikker verden rundt.
Stokke vil ikke si så mye om verken salget i de nåværende butikkene eller hvor mye de koster å bygge, men omtaler inntektene sålangt som "bedre enn budsjettert" og kostnadene til "mer enn en million".
Foto: Stokke