Nøkkeltall Elektroimportøren Q2 2024 (2023)
- Omsetningen økte med 7,2 prosent til 349 millioner kroner (326)
- EBITDA synker til 30 millioner kroner (31)
- Bruttomarginen ble redusert til 32,4% (34,6)
I en pressemelding konstaterer Elektroimportørens administrerende direktør, Andreas Niss, at salget tok fart i årets andre kvartal. I april så man en tosifret vekst etter et svakt påskesalg i mars.
Andre kvartal 2024 markerer et vendepunkt i salgsutviklingen for Elektroimportøren. Vi er tilbake til vekst i både Norge og Sverige og vi ser vekst i alle våre store kategorier, kommenterer Niss.
God vekst
I april 2023 åpnet Elektroimportøren sin første butikk i Sverige, og her begynner man nå å se salget peke i riktig retning.
I Sverige ser det ut til at markedet har reagert positivt på reduksjonen av styringsrenten fra Sveriges riksbank. Vi fortsetter også å se en god vekst i vår fysiske butikk ettersom både B2B- og B2C-kunder oppdager vårt konsept.
I mai ansatte selskapet også en ny administrerende direktør for sin svenske virksomhet, og planen fremover er å snu den svenske skuta mot lønnsomhet.
Markedsforholdene fortsetter å være tøffe, men det er noen indikasjoner på at etterspørselen tar seg opp. Forbrukere er mer lydhøre for markedsføringskampanjer og B2B-kunders ordrebøker er fylt opp mer enn for et år siden, så det er med en forsiktig optimisme vi ser frem til resten av 2024, sier Niss.