ANNONSE

Den nordiske interiørkjeden ekspanderer – kan åpne dørene til kontinentet

Anders Fjeld, CEO i Kid ASA // Foto: Kid
Det finnes mange veier videre dersom Tyskland-satsingen blir en suksess, sier konsernsjefen.
Linn Adine Andersen

Forrige uke presenterte Kid sin fjerde kvartalsrapport på rad med tosifret vekst. Det ruller bra på i både butikkene og nettbutikken til interiørkjeden, som dessuten hadde flere spennende nyheter.

Konsernet, som de siste årene har fått ordentlig medvind i Norge, skal nemlig prøve seg i det tyske markedet. I tillegg åpner man en engelskspråklig nettside som vil være tilgjengelig for andre europeere.

Satsingen vil skje under merkevaren Hemtex, og vi har tatt en prat med Kid-sjef Anders Fjeld som forteller mer om hvordan de skal gå frem i det tyske markedet.

Hvorfor falt valget på Tyskland i første omgang? 

Vi gjør nå to ting. Vi åpner en engelskspråklig nettbutikk med dører til hele Europa, men her uten en konsentrert markedsføringsinnsats. Vi har allerede en del kunder fra nabolandene, Danmark og Tyskland for eksempel, og så har vi nordmenn og svensker med feriehus utenfor de markedene vi er etablert i i dag. Så med denne nettsiden tilgjengeliggjør vi sortimentet vårt både for de som kjenner oss og de som ikke kjenner oss fra før av, forteller Fjeld til Netthandel.

I Tyskland derimot, hvor konsernet skal åpne en lokalt tilpasset nettbutikk, settes det også av ressurser til en konsentrert markedsføringsinnsats.

Vi har vurdert flere markeder, men valget falt på Tyskland fordi det er et stort marked hvor flere har prøvd seg tidligere, og varene passer godt til tyske forbrukere.

Finnes rester av assosiasjoner

Årsaken til at satsingen lanseres under merkevaren Hemtex, og ikke Kid, er forholdsvis enkel.

Vi har to merkevarer, men et konsept. Kid er ekstremt godt innarbeidet i Norge, og det samme er Hemtex i de øvrige markedene. Hva gjelder assosiasjonen forbrukerne i andre land kan ha til Kid, er vurderingen vår at ingen vil gå i retningen av hjemmetekstiler.

Hemtex derimot, som tidligere har vært etablert i andre markeder, her finnes det rester av assosiasjoner mot hjemmetekstiler, sier Fjeld.

Det skader ei heller at den veletablerte og årlige messen Heimtextil, som tiltrekker over 40 000 deltakere, nettopp er tysk og finner sted i Frankfurt.

Nytt lager står klart innen lansering

En etablering i Tyskland var allerede i tankene deres når man satte i gang arbeidet med å bygge ut Kids hovedlager i Borås, ifølge konsernsjefen.

Fra og med neste sommer vil all logistikk i konsernet håndteres fra vårt toppmoderne lager i Borås som vi er i ferd med å bygge ut, med høy automasjonsgrad og sine 57 000 kvadratmeter, sier Fjeld.

Tyskerne er imidlertid en krevende forbrukergruppe. Levering skal helst skje dagen etter bestilling, og i de store byene er man vant til å få varene levert rett på døra.

Hvordan vil leveringstiden bli fra Sverige til Tyskland? 

Vi har en del hypoteser, men vi skal jo fra det samme lageret sende varer til Kirkenes. Kanskje er det raskere å levere til sør i Tyskland enn til Kirkenes – vi ser ingen bekymringer der. I vår bransje har vi ganske unike varer, vi konkurrerer ikke med andre på pris og så lenge vi har en god leveringsposisjon så er vi komfortable, forsikrer Fjeld.

Det siste året har Kid gjort stor suksess med sin Extended-konsept, som blant annet inkluderer større møbler. Også dette sortimentet er planlagt å levere i Tyskland – men først skal man undersøke om det er praktisk gjennomførbart å levere nettopp slike varer til markedet.

Mer kultur for eksport av retail i Sverige

Om piloten, som er planlagt å lanseres i andre halvår 2025, blir en suksess – er vi nysgjerrige på hvordan veien videre vil se ut for Kid i Europa. Eller, for Hemtex i Europa.

Vi starter med dette. Så får vi ser hvordan det går. Med åpen dør til Europa er det mange veier videre for oss. Vi gjør ikke dette fordi vi ikke skal vokse videre i Norden, vi skal åpne 45 nye butikker, utvide med mange tusen kvadratmeter og investere videre i nettbutikken. Dette er i tillegg, ikke i stedet for.

Så får vi se da, om testen vi gjør blir en suksess. Da kan vi vurdere å sette opp flere nettsider, men ingenting er bestemt. Her er vi ydmyke, sier Fjeld.

Han bemerker imidlertid at en slik ekspansjon Kid nå står overfor er vanskeligere i dag enn for bare noen år siden. Fordelene ved vellykket ekspansjon er likevel så store at det er verdt å ta risken.

Norge er jo ikke et land med tradisjon for eksport av retailkonsepter. I Sverige for eksempel er det mer kultur for dette, og man får støtte fra det offentlige. Ser du på Kid i dag så er vi vesentlig mer solide enn for fem år siden, etter oppkjøpet av Hemtex. Vi sørger for flere arbeidsplasser og investerer mer penger enn vi gjorde før fordi vi nå har stordriftsfordeler takket være Hemtex.

Å ekspandere til utlandet er nå tøffere enn tidligere. Men en vellykket internasjonal ekspansjon vil skape trygghet på hjemmebane. Det handler om å være en del av bølgen, og ikke bli tatt av den, runder han av.

Del artikkel: