Clas Ohlson Q1 2024 (2023)
- Nettoomsetning øker til 2 623 MSEK (2 193)
- Driftsresultatet endte på 203 MSEK (-16*)
- Resultat etter skatt øker til 146 MSEK (-26)
*Clas Ohlsons justerte driftsresultat i første kvartal 2023 var 155 millioner svenske kroner, eksklusive engangskostnader på 170 millioner, opplyser konsernet.
Omsetningen økte altså med 20 prosent i Clas Ohlsons første kvartal, sammenlignet med i fjor, hvorav 10 prosent skal være organisk tilvekst, og resterende tilskrives salg i Spares-konsernet.
LES OGSÅ: Verdane selger reservedelsekspert til Clas Ohlson
Vi har i løpet av årets første kvartal fortsatt å realisere planen for å fornye sortimentet innen utvalgte produktnisjer, ytterligere sterke varemerket og drive høy kundetilfredshet. Med suksess på tvers av basesortimentet og fortsatt tempo i fornyelsen av sortimentet, nådde vi nye nivåer av salg og lønnsomhet i første kvartal 2024/25, kommenterer konsernsjef Kristofer Tonström, før han fortsetter:
Nettoomsetningen var 2 623 millioner kroner. Den organiske salgsøkningen var 10 prosent, og driftsresultatet forbedret seg til 203 millioner kroner, noe som gir en driftsmargin på 7,7 prosent. Evnen til å levere gode resultater i et usikkert marked gir oss ytterligere energi i arbeidet med å bygge Clas Ohlson sterkere for fremtiden.
Nettbutikken vil vokse raskere enn helheten
I kvartalet åpnet Clas Ohlson tre nye butikker, og ytterligere fire butikkåpninger venter i inneværende kvartal. Tonström er overbevist om at investeringer i den fysiske butikken, det seg være i form av nye butikkåpninger, ombygginger eller relokaliseringer, er veien å gå.
Likevel forventer Clas Ohlson at deres nettbutikk vil vokse enda raskere i tiden fremover. I første kvartal økte salget på nett med 12 prosent, eksklusive Spares-konsernet, til 494 millioner svenske kroner (253).
Forventningen er fremdeles at e-handelen vil vokse raskere enn helheten de kommende årene. Netthandelen styrkes dessuten ytterligere med oppkjøpet av Spares, hvor vi har sett en god utvikling i løpet av det siste kvartalet, sier Tonström.
Sterk augustmåned
Konsernet deler dessuten informasjon om hvordan starten på andre kvartalet har vært. I august økte omsetningen til 968 millioner svenske kroner (860), en økning på 13 prosent mot samme periode i fjor.
Nå ser vi frem til en spennende og intensiv periode med flere viktige salgs måneder. Den organiske salgsveksten i august var sterk i alle markeder. Samlet økte den organiske salgsveksten med 7 prosent i august, drevet av vekst i alle prioriterte produktnisjer, noe som gir oss et godt momentum inn i høsten, runder han av.