ANNONSE

Så mange legger julehandelen til Temu og Shein i år: "Vi ser en klar forskyvning"

Martin Lindahl, Regional Vice President i Salesforce // Foto: Salesforce
Særlig millennials og barnefamilier planlegger å ta julehandelen hos kinesiske aktører.
Linn Adine Andersen

Årets høysesong for e-handlere nærmer seg, nemlig Black Week og den etterfølgende julehandelen.

Det preppes og rigges som aldri før – og nok en gang gjenstår det å se om netthandelen vil fortsette å ta andeler under shoppinghøytiden. Men i år er konkurransen fra utenlandske aktører tøffere enn noensinne.

Det bekreftes i en rapport fra Salesforce, som viser at kinesiske e-handelsplattformer forventes å stå for 160 milliarder dollar av november- og julehandelen – i det globale markedet.

Aktører som Shein og Temu kan ta så mye som 21 prosent av den globale handelen i denne perioden, sier Martin Lindahl, Regional Vice President i Salesforce, i en pressemelding.

Lave priser trumfer kvalitet

I nabolandet vårt, Sverige, har 70 prosent av befolkningen handlet produkter fra plattformer som Shein og Temu. Det viser statistikk fra Svensk Handel.

Og her hjemme er ikke begeistringen for billige produkter, som fraktes fra Kina til Europa daglig, noe mindre. I Postnords rapport E-commerce in the Nordic fremgikk det at Temu er den tredje mest populære netthandelsplattformen i Norge.

LES OGSÅ: Nordmenn handler mest fra Temu – etterfulgt av Zalando og Ebay: "Har absolutt alt"

Trenden er også tydelig global, fastslår Salesforce. I deres undersøkelse kommer det frem at to tredjedeler av forbrukerne i Vesten har foretatt minst ett kjøp på Aliexpress, Shein, Temu eller via Tiktok, de siste seks månedene.

Brorparten av shopperne setter ikke overraskende pris over kvalitet.

Vi ser en klar forskyvning der forbrukere stadig oftere velger bort kvalitet til fordel for lavere priser. Dette skiftet gir kinesiske e-handelsplattformer muligheten til å ta en stadig større markedsandel, sier Lindahl.

Personlig service er nøkkelen

Undersøkelsen viser videre at 63 prosent av forbrukere, målt globalt, planlegger å handle fra kinesiske e-handelsplattformer i november og desember.

Vi anslår at aktører som Shein og Temu kan ta så mye som 21 prosent av den globale handelen. Det faktum at Amazon nylig lanserte en ny lavprisstrategi viser at Temu og Shein raskt spiser opp deres markedsandeler, sier Lindahl.

Det er spesielt generasjonen millennials samt barnefamilier som planlegger å få julehandelen unnagjort ved å klikke hjem varer fra Shein og Temu.

Det gjelder å opprettholde sterke kundeforhold for å sikre gjentatte kjøp. Utnytt kundedata, som kjøpsprofiler og preferanser, for å forbedre kundeservicen. Personlig service er nøkkelen, runder han av.

LES OGSÅ: Temu utfordrer norske nettbutikker: Slik møter du konkurransen

Salesforces undersøkelse Holiday Predictions har analysert data fra over 1,5 milliard forbrukere i 64 land, med fokus på 12 nøkkelmarkeder, inkludert Norden.

Del artikkel: