ANNONSE

Motegiganten begynner å ta betalt for returer – får stor kritikk

"Uholdbart å tilby betingelsesløse gratis returer."
Jimmy Andersson

Den britiske e-handelsgiganten Asos planlegger snart å innføre returavgifter i Storbritannia.

De nye reglene trer i kraft fra og med 8. oktober, men ifølge nettbutikken gjelder dette kun kunder som returnerer for mye og for ofte.

Kunder som er i faresonen skal allerede ha blitt informert via e-post, der Asos har opplyst at de har blitt identifisert som kunder med høy returgrad. Det skriver Ecommercenews.

Hvor går grensen?

De nye spillereglene for disse "utvalgte" kundene innebærer at hvis de beholder varer til en verdi av mindre enn 40 pund (ca. 565 kroner) fra sine kommende bestillinger, vil de måtte betale for returfrakten. Asos vil da trekke 3,95 pund (ca. 55 kroner) fra deres refusjon.

Men hvis kunden beholder varer til en verdi av 565 kroner eller mer, vil returfrakten fortsatt være gratis. Dersom man er medlem i Asos' lojalitetsprogram, er grensen noe lavere. Da må man bare beholde varer for minst 200 kroner for å slippe fraktavgiften.

Vi innfører denne endringen for at vi skal kunne fortsette å tilby gratis returer til alle våre kunder. Den lille gruppen kunder i Storbritannia som har en hyppig høy returgrad, hvis kjøpsatferd gjør det uholdbart å tilby dem betingelsesløse gratis returer, kan fortsatt få gratis returer dersom de beholder varer verdt 40 pund eller mer fra bestillingen sin, sier Asos til BBC.

Kritiske røster

Dette er imidlertid ikke første gang Asos innfører en terskel for gratis returer. Tidligere i år innførte Asos en lignende grense for gratis returer i Frankrike, Tyskland og USA.

I løpet av den siste uken, etter at enkelte kunder har fått beskjed om at de har blitt flagget som kunder med høy returgrad hos Asos, har det vært mange sterke reaksjoner på sosiale medier.

Kunder har kritisert grenseoppgangen og hevder at grunnen til hyppige returer er motebutikkens inkonsekvente størrelser.

Del artikkel: