Reuters rapporterer nemlig at kapringer av siste mil-leveranser øker dramatisk i Sør-Afrika. Veipirater har raskt blitt et stort problem for netthandelen i landet, men også for transportfirmaene som frakter den økende mengden netthandelspakker.
Etter hvert som netthandelen fortsetter å vokse i Sør-Afrika, blir lastebiler og varebiler for siste mil stadig mer primære mål for kapringssyndikater, noe som driver opp sikkerhetskostnadene for disse selskapene, skriver Reuters.
Ifølge kilder til avisen skal transportfirmaene nå bruke “en formue” på å øke sikkerheten rundt netthandelsleveranser. Det skal blant annet dreie seg om sikkerhetspersonell som eskorterer kjøretøy og pansrede biler som skal håndtere dyrere forsendelser.
Det skjer omtrent 20-25 kapringer per dag av lastebiler og varebiler, sier Diederick Stopforth, kommersiell sjef i SkyNet Worldwide Express.
Politiet i landet har nå opprettet en spesialgruppe som skal jobbe med disse problemene, samtidig som de har økt sin synlighet på veiene for å prøve å avskrekke veipiratene.