Med åtte nye lasteporter og 4700 nye pallplasser økes kapasiteteten betydelig. Det kommer kundene til gode, forteller konsernsjef Ronny Blomseth i Power International.
Vi rigger oss for en større vekst i fremtiden og gjør oss mer konkurransekraftige. Utvidelsen gjør at vi kan sikre en effektiv logistikk, og fortsatt kunne holde prisene nede til våre kunder, forteller Blomseth.
Teknikk og automatisering
Det nordiske sentrallageret utenfor Jönköping teller nå totalt 110.000 kvadratmeter, og leverer varer til elektronikkjedens 269 varehus i Sverige, Norge, Danmark og Finnland.
Da Power overtok driften av 29 varehus i Sverige fra MediaMarkt i fjor høst, ble sentrallageret oppbemannet fra 235 til 285 ansatte.
Effektiv logistikk er nøkkelen for å lykkes. Kundene forventer å få varene raskt, uansett om de handler på nett eller i butikk. Ved å øke kapasiteten vil vi også ha muligheten til å tilpasse endringer i etterspørselen, spesielt i hektiske perioder før jul, sier Blomseth.
I takt med kjedens vekst de siste ti årene har sentrallageret vært gjennom en automatiserings- og digitaliseringsreise.
De siste syv årene er det investert 250 millioner kroner i moderne teknikk og automatisering for å kunne sende ut varer i det tempoet som kunden forventer. På fire år er ytelsen nær doblet.
Vi utvikler oss hele tiden. Med mer lagerplass og gode systemer for lagerstyring kan vi sørge for å redusere kostnader knyttet til lagring og håndtering av varer, avslutter Blomseth