Derfor er de beste best
Dagen startet riktignok med besøk fra Pinterest representert ved Christianne Wahl, leder for skjønnhetspartnerskap og globale kontoer.
Hun kunne fortelle hvordan søkemotoren som stadig vokser i antall brukere har investert betydelige beløp de siste årene for å øke konverteringen og tilrettelegge for kortere vei fra inspirasjon til kjøp – i brukernes komplekse, ikke-lineære kundereiser.
Plattformen brukes gjerne for å planlegge og hente inspirasjon til alt fra eventer, interiør og middager, og “pinners”, altså brukerne på plattformen, er gjerne veldig åpne for inntrykk. Dessuten tar de seg gjerne god tid – og Pinterest kunne vise til hvordan deres besøkere i snitt bruker 1,5 ganger så lang tid på å scrolle gjennom en annonse sammenlignet med andre plattformer.
Videre var det medarrangør Marte Kloumans tur på scenen. Hun delte hvor viktig det er å ha riktig mindset når man jobber med netthandel, og det enkle, men likevel så vanskelige – nemlig å “gønne på”, hoppe i det, og ha et laserfokus på de riktige tingene til riktig tid.
Klouman trakk frem en rekke norske e-handlere som virkelig har gjort ting riktig, det seg være om deres nettbutikk omsetter for én million kroner eller en halv milliard.
Til felles har de nettopp det rette mindsettet: de setter seg hårete mål, og de følger opp disse målene på veien helt til de oppnår dem.
Å vokse uten kompetanse
To av personene som trekkes frem gjester også scenen denne dagen. Det er de to unge gründerne bak Mystuff, nå Treningsgiganten, Markus Klepp og Mohammed “Mo” Massfih. Sammen har de doblet omsetningen årlig siden oppstart og gått fra to til 30 ansatte. Men det har ikke vært uten voksesmerter.
Mo forteller blant annet om hvordan de har vokst for raskt, fra én til 80 millioner kroner i omsetning på fire år.
Vi hadde ikke kompetanse eller erfaring til å håndtere 80 millioner. Å ha for store mål mens man vokser for fort, som vi kanskje har gjort, er veldig krevende. Kompetansen vi satt på var ikke nok til å drive en 80-millioners-sjappe, sier Mo i en samtale med medgründer Klepp og Klouman på scenen.
Heldigvis balanserer de to gründerne, som også er barndomsvenner, hverandre godt. Mens Klepp pumper ut annonser og driver salg som aldri før, holder Mo koll på kostnader og forsøker å gjøre profitt av millionene som triller inn.
Hadde det ikke vært for Markus hadde vi aldri startet, og hadde det ikke vært for meg hadde han gått konkurs, sier Mo avslutningsvis, til latter fra salen.
Nå derimot har Treningsgiganten stålkontroll og ikke minst en intensjon bak hver brukte krone og hver ansettelse.
Igjen er samtaleemnet at man må ha det rette mindsettet, å tørre å satse, men da på de rette tingene. Og det er nettopp det duoen har gjort de siste årene. De er fremdeles salgsorienterte, men nå har også bunnlinja sin plass i styringsverktøyene.
Villoid om snuoperasjon
Et engasjert publikum lyttet blant annet til råd om hvordan man kan utnytte innhold på best mulig måte i flest mulig ulike former. Altså hvordan øke levetiden til innholdet som produseres for og av markedsavdelingen, fortalt av Luisa Arango ved Kastet Shoes.
Vi vil også trekke frem Andreas Kristiansen, markedssjef i Villoid, som delte hvordan de har snudd fra å være en rakett til en lønnsom rakett.
Nettbutikken har vokst fra 5 millioner kroner i 2018 til 300 millioner i 2023.
I år vil Villoid bikke 400 millioner kroner vel og godt – samtidig som de ligger an til en dobling på bunnlinja, opp fra 5 millioner kroner i fjor.
Vi så til Get Inspired og tenkte; la oss gjøre det samme innen mote, forteller Kristiansen.
Villoid konkurrerer i dag mot internasjonale kjemper som Zalando og Boost. Men det bekymrer ikke vekstraketten.
Vi har et norsk kundefokus hvor absolutt alt dreier seg om den norske kunden, og det tror vi er en stor fordel, fortsetter han.
Dessuten har de fått med seg tidligere Nordensjef i Zalando, David Hejgaard, i styret. Det handler om å hente hjelp fra folk som innehar den kunnskapen en selv mangler, forklarer Kristiansen. For Villoid kan taktikk, og de kan skape vekst, men måtte snu til lønnsomhet.
Og det er mange bekker små som har bidratt til det Kristiansen selv sier er det året han er mest stolt av, i fjor, da Villoid leverte sorte tall på bunnlinja. Blant annet har selskapet sett på alt fra marginer til fulfillment cost, strupet inn og satt tydelig eierskap på KPI-er.
Et live dashboard viser all data som har direkte påvirkning på økonomien, og en etterlengtet CFO ble ansatt i form av Peder Sunde Eriksen. Prising er alltid i fokus, og selskapet har utviklet et eget verktøy for å anslå hvor høy returraten på et produkt, som enda ikke er i stock, vil være.
Overhypa AI
Også arrangør Thomas Moen tok av seg konferansierhatten og gjestet scenen som Thomas i Moen & Co. Her delte han en rekke lett tilgjengelige og smarte AI-verktøy som kan forenkle hverdagen til de flere hundre e-handlerne i salen.
AI er utrolig overhypa, men det finnes mange smarte og gode ting du enkelt kan gjøre selv, innleder Moen.
Et hett tips var eksempelvis å bruke Claude.ai, et alternativ til ChatGPT, for å fornye og oppdatere allerede eksisterende bloggposter på nettsiden. Slik kan kan enkelt få "nytt" innhold, med oppdaterte lenker til annet relevant innhold, uten å måtte legge en enorm innsats i produksjon av nye tekster.
Jeg er kjempefornøyd med dagen! Det er alltid inspirerende å både se inspirerende nettbutikker på scenen som delte konkrete råd, men også kult at såpass mange både små og store butikker har lyst til å tilbringe en hel dag med oss for læring og inspirasjon, sier han til Netthandel.