ANNONSE

Salget eksploderte over sommeren: NĂ¥ vil sopp-nettbutikken tidoble omsetningen

Just Salvesen, daglig leder og medgrĂ¼nder av CBD Nordic // Foto: CBD Nordic
Runder sin første million og sikter allerede mot tidobling neste Ă¥r.
Linn Adine Andersen

Just og Elizabeth Salvesen etablerte i fjor nettbutikken CBD Nordic. Ekteparet er nĂ¥ inne i sitt første hele driftsĂ¥r – et begivenhetsrikt Ă¥r hvor salget virkelig har skutt fart.

Første halvĂ¥r i Ă¥r har topplinjen krøpet oppover mot en halv million kroner. Men de siste to mĂ¥nedene alene har brakt inn like mye salg, mye takket være et breddet produktsortiment som blant annet byr pĂ¥ funksjonell sopp, eksempelvis Lions Mane-produkter.

Det har løsna litt den siste tiden ja, forteller medeier og grĂ¼nder Just Salvesen, til Netthandel.

I oppstarten har selskapet som lyder av navnet fokusert pĂ¥ kosttilskudd og diverse helseprodukter basert pĂ¥ syntetisk CBD. Men nĂ¥ er det sopp som er i vinden. I utallige videoer pĂ¥ sosiale medier løftes bedre søvn, hukommelse, mer energi og fokus frem som positive effekter av disse sopp-baserte kosttilskuddene.

Salget pĂ¥ sopp har økt med 400 prosent over sommeren og vi ser en stor etterspørsel etter naturlig tilskudd. NĂ¥ har vi snart bikket millionen fra juni og frem til nĂ¥.

Blankt nei fra Snap

Nettbutikken har valgt Ă¥ selge produkter som er vanskelig Ă¥ markedsføre. I et intervju med Netthandel i fjor fortalte grĂ¼nderne hvordan innhold om syntetisk CBD, som er lovlig i Norge, fremdeles blir blokkert av en rekke medieplattformer.

Et Ă¥r senere har paret kommet lenger, men det er fremdeles en kronglete vei Ă¥ gĂ¥.

Det er ikke sĂ¥ enkelt. Vi har snakket med Google, Snap og Tiktok. Snap sier 100 prosent nei fordi de mener at produktene er ulovlig i Norge selv om vi sender inn dokumentasjon fra Mattilsynet. Det samme sier Tiktok. Meta har vi kommet i en OK dialog med, og de ønsker at vi fokuserer pĂ¥ sopp og ikke CBD – fordi det kan være vanskelig Ă¥ skille mellom organisk og syntetisk CBD, forklarer Salvensen.

Meta ser rett og slett pĂ¥ hver annonse selskapet gjør og tar deretter en manuell gjennomgang. Men ekteparet kan ikke «teste» for mye pĂ¥ denne mĂ¥ten, heller. FĂ¥r de for mange avslag pĂ¥ annonsene sine, deaktiveres hele kontoen.

Vi ser pĂ¥ muligheten for Ă¥ kunne ekspandere utenfor Norges grenser, for vi har agenturer i hele Norden. Hadde vi flytta til Sverige, kunne vi solgt bĂ¥de dit, til Danmark og Finland, forteller han videre.

Men foreløpig ønsker ekteparet Ă¥ holde seg i Norge, til tross for at det her er upløyd mark. PĂ¥ toppen av det hele er de fremdeles i en læringsprosess.

Hvordan har det første Ă¥ret med ny nettbutikk vært?

Det er jo veldig lærerikt, og vi er bare to. Vi hĂ¥ndterer alt det tekniske, betalingsløsninger, nye koder, og plukker bestillinger hjemme i kjelleren. Men det har vært veldig lærerikt, vi har lært mye om hva som fungerer og hva som ikke fungerer, hatt møter med Posten, om import og toll, forteller grĂ¼nderen.

Produktene som selges i nettbutikken produseres i og importeres fra England. Og sendingene hjem til Norge kan ta fem dager, eller Ă©n mĂ¥ned. Da gjelder det Ă¥ finne den rette balansen nĂ¥r salget pĂ¥ visse produkter øker med 400 prosent pĂ¥ to mĂ¥neder.

Vi forsøker Ă¥ holde varelageret sĂ¥ lite som mulig for Ă¥ ikke binde opp kapital, samtidig som vi trenger nok varer pĂ¥ lageret.

Vil tidoble omsetningen

Just og Elizabeth Salvesen er imidlertid utelukkende positive hva gjelder fremtidsutsiktene. De mener markedet innen naturlige kosttilskudd og helseprodukter vil vokse.

Vi henger litt etter England og USA hvor dette er produkter som har vært i vinden lenge. Sopp har tatt over markedet for CBD i England, og flere gĂ¥r den veien. Folk vet mer om hva de ønsker Ă¥ putte i og pĂ¥ kroppen, og mange sklir over til naturlige produkter basert pĂ¥ sopp og røtter, sier grĂ¼nderen.

Hva gjelder det rent økonomiske har nettbutikken store mĂ¥l. Og sĂ¥ langt i Ă¥r ligger som nevnt salget per i dag rett under millionen. Og det positive driftsresultatet henger med.

Vi tenker i hvert fall Ă¥ bikke 5, om ikke 10 millioner kroner i omsetning, neste Ă¥r. Da kunne vi begge vært fulltidsansatte hvis vi skulle ønske det. Men, vi ønsker en sunn vekst. Dette Ă¥ret hadde vi to hovedmĂ¥l, det ene var Ă¥ bikke millionen, det andre var Ă¥ gjøre det med positivt driftsresultat.

Vi ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne doble fem og ti ganger nĂ¥r vi ser at markedet er som det er, runder han av.

Del artikkel: