Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Über-urbane fremtidsplaner for svensk møbelgigant

Über-urbane fremtidsplaner for svensk møbelgigant
URBANE BUTIKKPLANER: Ikea ser for seg supersentrale og lettere nedskalerte varehus plassert i byer hvor kundene bor. De vil bort fra forstedene - og inn i byene. Som her i Hamburg i Tyskland, hvor de åpnet den første Ikea City-butikken i 2014.
Foto: Urban Explorer Hamburg/CC BY-SA 2.0
Netthandel

I fremtiden kommer folk til å bo i byer. Det har fått Ikea-sjef Peter Agnefjäll til å tenke ekstremt urbane tanker om fremtidens butikkplasseringer.

ANNONSE

Med et estimat som bakteppe om at  70 prosent av verdens befolkning kommer til å bo i byer i år 2050, legger Ikea om stratgeien med tanke på hvor de skal etablere nye butikker, skriver Dagens Handel.

Ruralt plassert butikker i forsteder vil måtte vike for en urban og ekstremt sentrumsnær tilnærming.

«Out in the potato fields»

I et intervju med Wall Street Journal letter Ikeas konsernsjef, Peter Agnefjäll, litt på lokket.

- Hittil har Ikea fremgang vært tuftet på at vi har store varehus «out in the potato fields», sa han til den amerikanske finansavisen.

Han utdypet potet-uttalelsen med å si at det i fremtiden vil bli flere varehus nærmere kundene - i byene.

Han presiserte at dette selvsagt vil bety dyrere lokaler, og at de ser for seg å samlokalisere med andre funksjoner som hotell, kontorer og leiligheter for å kunne holde kostnadene nede og fortsatt selge interiør øg møbler til en billig penge.

Denne urbane tankegangen ser man allerede utslag av flere steder, blant annet i Oslo. I august åpnet de sitt tredje showroom i Norge - på forholdsvis sentralt plasserte Skøyen i Oslo.

Enklere i en potetåker

Men å bygge varehus i sentrumsnære områder er ikke like enkelt som å anlegge et varehus i en potetåker.

Det har Ikea allerede gjort seg noen erfaringer med.

Det planlagte City-varehuset ved Globen i Stockholm møtte for noen år siden hard motstand fra politikerne i den svenske hovedstaden. Frykten for trafikkaos gjorde at mange folkevalgte fikk kalde føtter.

Per i dag er Ikeas planer ved Globen lagt på is.

Urbane utfordringer

Heller ikke byggingen av det første City-varehuset i Hamburg i Tyskland gikk upåaktet hen. Protestene haglet fra mange hold, og politikere dro i alle kanter i håp om å trenere saken lenge nok til at Ikea ga opp.

Men svenskene holdt ut.

I 2014 åpnet dørene til det 18 000 kvadratmeter store varehuset som ligger veldig sentralt plassert i den tyske havnebyen Hamburg.

København er trolig neste by ut. Her planlegges et 37 000 kvadratmeter stort varehus, som skal inneholde utleielokaler for kontorer og private leiligheter.

Går alt som planlagt skal symbiosen bestående av møbelbutikk, kontorer og leiligheter stå klar i 2018.

Et nytt verdensbilde

Finsk-svenske Kjell A. Nordström, som har skrevet flere bøker som har havnet på topp-listen over verdens viktigste – og er oversatt til mer enn 25 språk – regnes som en av verdens 10 beste «management thinkers».

Han er ikke et øyeblikk i tvil om i hvilken retning verden beveger seg.

Han deler Agnefjälls oppfatning om rask, urban vekst.

I fremtiden ser han for seg byer - ikke land.

Han ser for seg multi-urbane selskaper som handler på tvers av byer - ikke land.

(Hovedbilde: Urban Explorer Hamburg/CC BY-SA 2.0)

Del artikkel: