ANNONSE

Resultatfall for motegiganten: "Mer enn forventet"

Kaldt vær ga lavere salg i juni.
Izabella Borowska

Motegiganten rapporterer i dag sitt tredje kvartal.

Omsetningen falt med rundt tre prosent til 59 milliarder svenske kroner. I lokale valutaer var imidlertid omsetningen uendret sammenlignet med året før.

Driftsresultatet falt også, og det med hele 25 prosent, til 3,5 milliarder svenske kroner.

Kvartalet startet med lavt salg i juni på grunn av kaldt vær i mange av våre viktige europeiske markeder. I juli og august så vi en økning i salget, med enda sterkere salgsutvikling i september. Til tross for en utfordrende start avsluttet vi kvartalet med salg på nivå med fjoråret i lokale valutaer, sier Daniel Ervér, administrerende direktør i H&M, i en pressemelding.

Selskapet skriver at de hadde god kostnadskontroll i perioden, men at driftsresultatet ble negativt påvirket av valutakurseffekter og avviklingskostnader.

Ser man bort fra disse effektene, var driftsmarginen i tredje kvartal sammenlignbar med året før, til tross for en betydelig økning i markedsføringskostnadene i kvartalet. Disse er ment å styrke H&M-merkevaren på lang sikt, med start fra lanseringen av høstkolleksjonen i september.

"Lavere enn 10 prosent"

Omsetningen for de første ni månedene av regnskapsåret var på 172,3 milliarder svenske kroner. Driftsresultatet økte med 24 prosent og var på 12,7 milliarder.

2024 er et år hvor vi legger grunnlaget for fremtidig vekst. Vi øker tempoet i forbedringene av vårt kundetilbud og prioriterer bort det som ikke styrker våre merkevarer eller bidrar til vår omsetning og lønnsomhet. Forbrukernes levekostnader har vært høye gjennom året, og samtidig ser vi fortsatt turbulens i omverdenen, kommenterer Daniel Ervér og fortsetter:

Eksterne faktorer har påvirket våre inntekter og innkjøpskostnader mer enn forventet. For øyeblikket anslår vi at årets driftsmargin vil bli lavere enn 10 prosent. Vi styrker H&M-merkevaren ved å investere i produkter, handleopplevelsen og markedsføring, og ser allerede at tiltakene vi har startet gir resultater. Vi er overbeviste om at vår plan vil bidra til økt salg og lønnsomhet.

Del artikkel: