Den organiske salgsveksten i september var 8 prosent, noe som viser at kundene fortsetter å verdsette vårt behovsdrevne og rimelige sortiment. Utviklingen var god i alle prioriterte produktnisjer, og sett på enkeltmarkeder utmerket Sverige seg med en organisk vekst på 13 prosent, sier Tonström i en melding.
Ser vi på perioden mai til og med september er konsernets salg opp til 4 452 MSEK (3 815), hvilket er en økning på 17 prosent sammenlignet med samme periode forrige regnskapsår.
I Norge endte salget på 318 millioner svenske kroner, ned 4 prosent sammenlignet med september i fjor.
Det totale salget i både Norge og Finland ble tydelig påvirket av valutaendringer, men den underliggende organiske salgsveksten var stabil, spesielt med tanke på de tøffe sammenligningstallene fra i fjor for Norges del. Detaljhandelsklimaet er fortsatt utfordrende, og det vil også fremover være viktig med god kostnadskontroll og effektivitet i alle deler av virksomheten for å kunne utvikle konkurransefortrinn innen sortiment, kundemøter og merkevare ytterligere, legger konsernsjefen til.
I perioden har man 15 flere butikker enn i september i fjor, og totalt teller Clas Ohlson 236 butikker ved inngangen til oktober.