Forhandlere som tar i bruk denne teknologien, får et fortrinn i en stadig mer konkurransepreget verden. I tillegg til flere kunder og økt tilfredshet, finnes det også fordeler som strømlinjeformet salg, bedre kundedata og mer effektiv administrasjon, skriver Nets i rapporten.
Nets Nordic Payment Report er basert på undersøkelser blant både forbrukere og forhandlere i Norden. Resultatene viser at 62 prosent av norske forhandlere har integrert omnikanale løsninger. Svenske forhandlere er imidlertid på topp med sine 68 prosent, og Danmark ligger lengst bak med 58 prosent.
Norge størst på klikk-og-hent
Forbrukerne legger dessuten ikke skjul på at de elsker klikk-og-hent, som kanskje er en av de enkleste måtene å knytte en nettbutikk og fysisk butikk sammen på.
Andelen forbrukere som benytter seg av klikk-og-hent er størst i Norge, med 70 prosent. Deretter følger Danmark, Sverige og Finland med henholdsvis 57, 43 og 35 prosent.
For forbrukerne er de største fordelene med bruk av klikk-og-hent at det er praktisk og at innebærer mer eller mindre ingen kø, hvilket også er praktisk. Omtrent en femtedel mener at dette er de viktigste grunnene til å bruke tjenesten, skriver Nets.
Videre viser funnene at 12 prosent av nordiske forhandlere, og i all hovedsak fysiske butikker, planlegger å implementere klikk-og-hent løsninger i fremtiden.