ANNONSE

Oppjusterer forventningene etter særlig sterkt kvartal

Robert Gentz, medgründer og co-CEO i Zalando // Foto: Zalando
Etterspørselen skal ha skutt i været når sommeren ble til høst.
Linn Adine Andersen

Etter en knallstart på høst- og vintersesongen oppjusterer Zalando sine forventninger for helåret 2024.

I tredje økte nemlig motegiganten inntektene med 5 prosent til 2,4 milliarder euro – og plattformen teller nå 50 millioner aktive kunder.

Slik justerer Zalando sine forventninger for 2024: 

  • GMV forventes Ã¥ vokse mellom 3-5 prosent (tidligere 0-5 prosent)
  • Inntektene forventes Ã¥ vokse mellom 2-5 prosent (tidligere 0-5 prosent)
  • Justert EBIT forventes pÃ¥ mellom 440-480 millioner euro (380-450 millioner euro)

Ifølge foreløpige tall steg GMV i tredje kvartal med 7,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, til 3,5 milliarder euro. I samme periode skal driftsresultatet (ebit) ha økt til 93 millioner euro, opp fra 23 millioner Q3 2023.

Robert Gentz, medgründer og co-CEO i Zalando, mener det er deres nye "økosystemstrategi" som muliggjør veksten de har sett i tredje kvartal.

Forbrukeretterspørselen har økt på tvers av bransjen i tredje kvartal, med en sterk start på høst/vinter-sesongen sammenlignet med fjorårets trege begynnelse, sier Gentz.

Om veien fremover deler Gentz at Zalando vil doble sine investeringer i sentrale strategiske initiativer, øke kundelojaliteten og styrke det europeiske logistikknettverket ytterligere.

Del artikkel: