ANNONSE

Med 50 varehus og popup julebutikk: Slik skal Rusta vokse videre de neste 10 årene i Norge

Norgessjef i Rusta, Erlend Kramer // Foto: Rusta
"En fantastisk utvikling på alle måter".
Linn Adine Andersen

Rusta satser som aldri før i det norske markedet. Da den svenske lavpriskjeden kunngjorde i 2013 at man skulle etablere seg i Norge, uttalte administrerende direktør Göran Westerberg at nettopp Norge var et viktig skritt på veien mot økte inntekter.

Rustas forrige regnskapsår, som ble avsluttet i april 2024, viser at kjeden omsatte for 6,3 milliarder svenske kroner i Sverige, hvor man teller 114 varehus og i tillegg har nettbutikk. I Norge er omsetningen 2,3 milliarder, også i svenske kroner.

Nå har det gått 10 år siden etableringen i Norge og Rusta åpnet nylig sitt varehus nummer 50 i rekken, i Egersund.

Norgessjef Erlend Kramer forteller til Netthandel om hvilken vekstreise Rusta har vært på i det norske markedet det siste tiåret.

Det har vært en fantastisk utvikling på alle måter, der vi nylig kronet suksessen med å åpne vårt 50. varehus, i Egersund. Rusta har gjennom årene styrket sin posisjon på det norske markedet, som har gjort at vi stadig har kunnet åpne flere vellykkede varehus. Den siste måneden har vi åpnet dørene til hele tre nye varehus, innleder Kramer.

Norge nest største marked

Etter pandemien fulgte nye "normalår" preget av høy inflasjon og økte kostnader for både handelsbransjen og forbrukere. Lavpriskjeder som Rusta, Normal og Dollarstore har fått medvind og nordmenn er mer prisbevisste enn noensinne.

Hvordan ser Rusta på veksttakten i Norge de kommende 10 årene? 

Vi fortsetter å bygge virksomheten i henhold til den langsiktige ekspansjonsplanen og prosessene vi har etablert for å identifisere riktige geografiske lokasjoner som sikrer en sterk oppstart av nye varehus. Dette har gjort Rusta i Norge til konsernets nest største marked, med et landsdekkende nettverk av varehus fra Lyngdal i sør til Alta i nord, sier Norgessjefen.

Som konsernets nest største marked, med drøyt halvparten så mange butikker som i hjemlandet Sverige, lurer undertegnede på om kjeden noensinne vil lansere nettbutikk også i Norge.

Eller klarer Rusta seg greit uten?

Rustas varehusnettverk er ryggraden i virksomheten, og vi har 5,8 millioner medlemmer i Club Rusta. Vi vurderer fortløpende hvilke salgskanaler og geografiske lokasjoner som er best egnet for vår vekst, og deler gjerne mer informasjon så snart vi har noe nytt å fortelle, svarer Kramer ved spørsmål om det er planer om å etablere netthandel også i Norge.

"Julen er viktig"

Nå leser vi midten av oktober i kalenderen og det betyr at julehandelen nærmer seg. I morgen, onsdag 16. oktober, åpner Rusta et nytt konsept: nemlig en popup julebutikk.

Julen er viktig for detaljhandelen generelt, og det gjelder også for Rusta, men året er delt inn i flere sesonger som krever nøye tilpasning av sortimentet for å alltid kunne tilby kundene de riktige varene til en god pris, forteller Kramer, før han fortsetter:

Alle våre 53 varehus gjøres nå klar til jul og i ukene fremover vil det stadig komme mere julevarer. Vi er ikke representert i Oslo sentrum og vil gjennom en jule-popup kunne nå nye kunder med vår gode julestemning.

Del artikkel: