Vi er godt inn i oktober og høsten er her for fullt – hvilket også betyr at årets salgshøytid er rett rundt hjørnet.
Nyhetsbildet denne uken, innenlands, inneholder som vanlig både gladnyheter og realitetssjekker i form av både konkurs og kostnadsbesparelser. Her hjemme i Norge er det for eksempel klart at dagligvareutfordreren Iceland, som skulle overleve med én butikk og nettbutikk, er konkurs.
Dustin skal spare 200 millioner kroner, blant annet ved å innføre en ny organisasjonsstruktur og utrullingen av en felles IT-plattform.
En undersøkelse fra Nets viser dessuten at norske forbrukere, samt handels- og tjenestenæringer i Norge, er mindre optimistiske til egen økonomi enn i nabolandene våre. Samtidig kommer det frem at handels- og tjenestenæringen er mer optimistisk enn forbrukerne.
Også E24 har gjennomført en undersøkelse, men den handler om returandelen i norske og svenske nettbutikker. Her får du se returandelen hos noen av de største moteaktørene i Norge og Sverige.
Tar vi en titt på de nevnte gladnyhetene kan Lyko, til tross for et fallende resultat, melde om sterk tilvekst i Norden. En rapport skal dessuten vise at den svenske skjønnhetsgiganten er det merket som vokser raskest i Norge.
Rusta feirer 10 år, og Norgessjef Erlend Kramer forteller til Netthandel om vekstreisen butikkjeden har hatt, og ikke minst hvordan de ligger an innen julehøytiden.
Flere av ukens nyheter du ikke vil gå glipp av:
- Oculos styrker lederteamet: "En av landets sterkeste fagpersoner innen lojalitet"
- Har fattet vedtak om brudd på åpenhetsloven: Må betale 450 000 kroner
- Seks av ti vil ha bærekraftige hjemleveringer – disse alternative er mest populære
Nedenfor finner du de nyhetene som er mest leste av bransjen denne uka. Riktig god helg!
Alt godt,
Linn Adine Andersen
Sjefredaktør i Netthandel
Ukas mest leste nyheter: