Det betyr altså at forbrukerne føler de har litt mer å rutte med i år, men samtidig holder de mer igjen på pengene. Den gjennomsnittlige nordmann planlegger nemlig å handle for 14249 kroner i perioden oktober til og med desember. Dette er ned 2656 kroner mot samme kvartal i fjor.
LES OGSÅ: Forbrukerkompasset Q4: Så mye vil nordmenn handle for på Black Friday
Nettbutikkene øker i popularitet
Så, hvor vil forbrukerne legge igjen pengene sine? Flere enn i fjor vil handle i nettbutikker, viser Prisjakts Forbrukerkompass.
Slik planlegger norske forbrukere å handle i Q4, sammenlignet med Q4 2023 i prosentpoeng:
- Kun i fysiske butikker 10 prosent (-1)
- Mest fysiske butikker 40 prosent (-6)
- Jevnt fordelt 28 prosent (+4)
- Mest nettbutikker 18 prosent (+2)
- Kun nettbutikker 0 prosent (0)
Og hva gjelder hvilke fysiske varer forbrukerne vil shoppe, ligger mote og tilbehør fremdeles på topp. Det er imidlertid sportsklær og -utstyr samt sminke- og helseprodukter som øker mest i popularitet.
Dette planlegger forbrukere å kjøpe i Q4, sammenlignet med Q4 2023 i prosentpoeng:
- Mote, klær og tilbehør 54 prosent (+2)
- Sport og fritid 35 prosent (+4)
- Skjønnhet og helse 35 prosent (+4)
- Bøker og media 24 prosent (+3)
- Renovering og bygg 18 prosent (-5)
- Møbler og interiør 21 prosent (+1)
- Barneartikler og leker 16 prosent (-2)
- Kjøretøy og tilbehør 15 prosent (+1)
- Husholdningsapparater og hvitevarer 13 prosent (+1)