ANNONSE

Nettbutikkene vinner terreng i fjerde kvartal – her er de mest populære produktkategoriene

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt // Foto: Prisjakt
Flere enn i fjor vil ta julehandelen på nett.
Linn Adine Andersen

Tradisjonen tro tar Prisjakt tempen på forbrukerne og deres shoppingplaner hvert kvartal.

I Forbrukerkompasset måler Prisjakt kjøpekraftindeksen på en skala fra 1 til 10, hvor 1 betyr at forbrukerne føler de har svært dårlige muligheter til å kjøpe og 10 hvor de har svært gode muligheter å kjøpe.

I år viser undersøkelsen at kjøpekraftindeksen ligger på 6,5 poeng – opp 0,2 poeng sammenlignet med samme periode i fjor.

Det betyr altså at forbrukerne føler de har litt mer å rutte med i år, men samtidig holder de mer igjen på pengene. Den gjennomsnittlige nordmann planlegger nemlig å handle for 14249 kroner i perioden oktober til og med desember. Dette er ned 2656 kroner mot samme kvartal i fjor.

LES OGSÅ: Forbrukerkompasset Q4: Så mye vil nordmenn handle for på Black Friday

Nettbutikkene øker i popularitet

Så, hvor vil forbrukerne legge igjen pengene sine? Flere enn i fjor vil handle i nettbutikker, viser Prisjakts Forbrukerkompass.

Slik planlegger norske forbrukere å handle i Q4, sammenlignet med Q4 2023 i prosentpoeng:

  • Kun i fysiske butikker 10 prosent (-1)
  • Mest fysiske butikker 40 prosent (-6)
  • Jevnt fordelt 28 prosent (+4)
  • Mest nettbutikker 18 prosent (+2)
  • Kun nettbutikker 0 prosent (0)

Og hva gjelder hvilke fysiske varer forbrukerne vil shoppe, ligger mote og tilbehør fremdeles på topp. Det er imidlertid sportsklær og -utstyr samt sminke- og helseprodukter som øker mest i popularitet.

Dette planlegger forbrukere å kjøpe i Q4, sammenlignet med Q4 2023 i prosentpoeng:

  • Mote, klær og tilbehør 54 prosent (+2)
  • Sport og fritid 35 prosent (+4)
  • Skjønnhet og helse 35 prosent (+4)
  • Bøker og media 24 prosent (+3)
  • Renovering og bygg 18 prosent (-5)
  • Møbler og interiør 21 prosent (+1)
  • Barneartikler og leker 16 prosent (-2)
  • Kjøretøy og tilbehør 15 prosent (+1)
  • Husholdningsapparater og hvitevarer 13 prosent (+1)

Del artikkel: