Bygget eget system
Sindre Landevåg, administrerende direktør i Get Inspired, forteller at de ansatte gleder seg til å ta i bruk verktøyet som de tror vil ha stor effekt.
For flere år siden jobbet vi med Excel-lister, men vi forstod raskt at det ikke var en effektiv eller smart måte å jobbe på. Vi bygget derfor et eget system som henter relevante data fra ulike systemer for å jobbe smartere med kampanjeplanlegging. Det var en stor forbedring fra Excel, og nå håper vi Reprice gir oss ytterligere forbedring innen dette arbeidet, sier Landevåg til Netthandel.
Han forteller videre at Get Inspired har delt erfaringer og hatt mange gode diskusjoner med Reprice om hvordan et optimalt kampanjeverktøy kan se ut.
Vi har blant annet hatt en workshop hos oss i Trondheim og en rekke digitale møter for å diskutere og følge utviklingen av prosjektet. Vi har tatt utgangspunkt i Get Inspireds erfaringer og best practice for å diskutere hvordan dette kan løses på best mulig måte. Sammen har vi funnet gode løsninger, forteller han.
Etterspurt i markedet
Robin Frugaard Jørgensen, CCO i Reprice, forteller hvordan det har vært å få samarbeide med noen av landets største nettbutikker i utviklingen av Reprice Campaign Manager.
For Reprice handler det alltid om å levere løsninger som markedet faktisk etterspør. Det å få jobbe tett sammen med noen av Norges ledende netthandelsaktører har gitt oss verdifull innsikt, som vi har brukt til å utvikle et verktøy som passer alle, uavhengig av størrelse.
Vi startet dette prosjektet i januar, og i april ble løsningen tatt i bruk i produksjon. Under årets Black Week vil 15 små og store nettbutikker benytte Campaign Manager til å gjennomføre sine kampanjer, forteller Jørgensen til Netthandel.
Innebygd førprisfunksjon
Henrik Kristiansen, salgs- og innholdsansvarlig i Skitt Fiske, deler Landevågs ønske om et optimalt kampanjeverktøy.
Selv har han jobbet i Skitt Fiske siden han var 13 år, men da han fikk ansvar for kampanjer jobbet alle kollegaene hans nettopp i Excel.
I starten var det tungt, sier Kristiansen.
Vi har over 60 000 varelinjer, og den som lager kampanjen var tidligere den eneste som hadde kontroll. Det vi er veldig fornøyde med nå er at flere avdelinger kan bruke verktøyet og gi innspill.
Verktøyet har innebygde funksjoner som sikrer at e-handlerne alltid skal kunne ha kontroll på førpriser, et tidligere hodebry som for bare noen år siden førte til millionbøter for flere norske nettbutikker.
Det er et interaktivt verktøy bygget på moduler, som hver bruker kan endre etter eget ønske. Det er det jeg er mest fornøyd med, sier Kristiansen.
Også Landevåg trekker frem fordelene ved at flere avdelinger nå kan samarbeide om de kommende kampanjene.
Prosessen vedrørende kampanjeplanlegging er ikke isolert til markedsavdelingen i Get Inspired. Tvert imot starter prosessen allerede på innkjøpstidspunktet, opptil et år før varene er i butikk.
Innkjøpsavdelingen har også stor nytte av gode verktøy knyttet til kampanjeplanlegging og prising underveis i sesongen, for å kunne planlegge optimal vareflyt. I tillegg drar våre controllere, som jobber med prisoptimalisering og lønnsomhet, stor nytte av et slikt system, runder Landevåg av.
LES OGSÅ: Prisscanner millioner produktsider: ”Klargjør internasjonal lansering”
Reprice er forøvrig i sterk vekst og ruster seg for å håndtere enda flere kunder neste år, også utenfor hjemlandet.
Jørgensen kan fortelle at de i år alene har doblet teamet, fra tre til seks ansatte. Dessuten er omsetningsveksten på 70 prosent, hvorav halvparten av veksten kommer fra kunder utenfor Norge.
Med flere ressurser på plass har vi økt kapasiteten slik at vi kan håndtere et større antall kunder både i Norge og internasjonalt, avslutter Jørgensen.