I de nordiske landene ligger nå gjennomsnittsprisen på betalingene våre over nett på rundt 112 dollar, eller om lag 1230 kroner. Det er en økning på nærmere hundre kroner fra fjoråret. Ser vi på globale tall har veksten imidlertid vært noe lavere og bare steget fra 105 til 106 dollar i snitt per transaksjon over nett, forteller Rune Reikerås, salgssjef i Salesforce Norge, i en pressemelding.
Flere gjennomførte bestillinger fra data
Undersøkelsen viser også tydelige trender i hvor forbrukerne handler. For samtidig som mobiltrafikken vokser, er det færre i dag enn i fjor som handler i nettbutikker fra smarttelefonen.
I Norden har datatrafikken økt med 9 prosent, mens mobiltrafikken har gått ned 2 prosent. Dette skal være første gang på lenge at sistnevnte data peker nedover.
Men mobil er fortsatt den mest populære kanalen for å legge inn bestillinger, og opptil 71 prosent av kjøpene gjøres med den. Det er imidlertid større sannsynlighet for at det å handle på en datamaskin fører til en bestilling, ettersom hele 83 prosent av varer som ble lagt i handlekurven via mobile enheter aldri endte opp som bestilt og betalt. Via datamaskin er tilsvarende tall 75 prosent, sier Reikerås.
Og trafikken fra sosiale medier til nettbutikker – den står nærmest stille. De siste to årene har den vokst med kun tre prosent, ifølge undersøkelsen.
Reikerås tror dette kommer av at flere forbrukere handler direkte fra nettbutikkene uten å gå følge reklamelenkene fra medieplattformene.
I tillegg er det mange netthandelsløsninger som nå er så tett integrerte i ulike sosiale medier at kjøpene foregår direkte der i stedet for å bli navigert ut til en ekstern nettbutikk. Det tror jeg påvirker statistikken, runder Reikerås av.